- Ośrodek Pomocy Społecznej
https://www.opsbielany.waw.pl/
Jednostka organizacyjna pomocy społecznej w gminie, wykonująca zadania w zakresie pomocy społecznej (własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej). Zatrudnia pracowników socjalnych proporcjonalnie do liczby ludności gminy w stosunku jeden pracownik socjalny na 2 tys. mieszkańców, nie mniej jednak niż trzech pracowników.
Zadania:
– przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych
– opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne
– przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych
– opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
– praca socjalna;
– organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych w miejscu zamieszkania
– prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
– tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Jednostka organizacyjna pomocy społecznej w powiecie, wykonująca zadania z zakresu pomocy społecznej (własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej).
Zadania powiatowych centrów pomocy rodzinie w miastach na prawach powiatu realizują miejskie ośrodki pomocy społecznej/miejskie ośrodki pomocy rodzinie.
Zadania:
– prowadzenie specjalistycznego poradnictwa
– organizowanie opieki w rodzinach zastępczych, udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci oraz wypłacanie wynagrodzenia z tytułu pozostawania w gotowości przyjęcia dziecka albo świadczonej opieki i wychowania niespokrewnionym z dzieckiem zawodowym rodzinom zastępczym
– pokrywanie kosztów utrzymania dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i w rodzinach zastępczych, również na terenie innego powiatu
– realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia
– przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo-wychowawcze typu rodzinnego i socjalizacyjnego, domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, rodziny zastępcze oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze
– udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach
– szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- a) świetlice środowiskowe, terapeutyczne, socjoterapeutyczne
Placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego. Działania świetlic najczęściej ukierunkowane są na dzieci i młodzież wywodzące się z rodzin patologicznych lub mających trudną sytuację materialną.
Zadania:
– łagodzenie niedostatku wychowawczego w rodzinie;
– udzielanie wsparcia i pomoc rodzinie w wychowaniu;
– eliminowanie zaburzeń zachowania;
– wyrównywanie zaległości w nauce;
– korygowanie dysfunkcji rozwojowych;
– kształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności;
– promocja zdrowego stylu życia wśród uczniów i ich rodziców;
– stymulowanie rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów;
– przeciwdziałanie zagrożeniom niedostosowania społecznego.
– wsparcie psychologiczne i materialne podopiecznych oraz ich rodzin
Placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego.
Placówki wsparcia dziennego dzielą się na dwa typy:
– opiekuńcze, prowadzone w formie kół zainteresowań, świetlic, klubów, ognisk wychowawczych,
które pomagają dzieciom w pokonywaniu trudności szkolnych i organizowaniu czasu wolnego;
– specjalistyczne, w których jest realizowany program psychokorekcyjny lub psychoprofilaktyczny, w tym terapia pedagogiczna, psychologiczna,rehabilitacja, resocjalizacja;
W placówce wsparcia dziennego prowadzone są następujące formy pracy:
* pomoc w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych;
* zajęcia socjoterapeutyczne;
* zajęcia korekcyjne, zajęcia kompensacyjne, zajęcia logopedyczne;
* indywidualne programy korekcyjne;
* pomoc w nauce;
* pomoc socjalna;
W wykonaniu swoich zadań placówka wsparcia dziennego o zasięgu gminnym współpracuje z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej, a placówka o zasięgu ponadgminnym – z centrum pomocy. Placówka wsparcia dziennego w celu wspierania funkcji opiekuńczej rodziny współpracuje z innymi podmiotami,m.in..: z pracodawcami, mediami, organizacjami pozarządowymi i środowiskami naukowymi. Działają one w najbliższym środowisku lokalnym dziecka. Do zadań tej placówki należą:
- wspieranie rodziny w sprawowaniu jej funkcji opiekuńczych;
- zapewnienie pomocy rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością lub uzależnieniem;
- współpraca ze szkolą;
współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej oraz innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapewnienie opieki i wychowania;
* dożywianie;
* organizacja czasu wolnego;
* umożliwienie rozwoju zainteresowań;
* organizowanie zabaw i zajęć sportowych;
* stała praca z rodziną dziecka;
* stała współpraca z ośrodkiem pomocy społecznej, szkolą, i sądem opiekuńczym i innymi podmiotami działającymi w środowisku lokalnym;
- Świetlice środowiskowe– są placówkami przeznaczonymi szczególnie dla uczniów z zaburzeniami zachowania i dysfunkcjonalnym środowiskiem rodzinnym. Obejmują one uczniów szkół podstawowych i ponad podstawowych.
- Wychowanków do świetlic przyjmuje się na prośbę rodziców lub wniosek szkoły, pogotowia opiekuńczego, sądu, a także osób prawnych i fizycznych,które uznają potrzebę udzielania pomocy przez taką placówkę.
- Warunkiem przyjęcia jest bardzo często opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej lub pogotowia opiekuńczego.
Świetlice środowiskowe sprawują wobec dzieci i młodzieży do nich uczęszczających opieką wychowawczą, tworzą warunki do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień, wyrównują braki wychowawcze rodziny i eliminują zaburzenia zachowania.
- Cel głównymdziałalności świetlic środowiskowych jest: Podjęcie wobec dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych i znajdujących się w trudnej sytuacji socjalnej działalności z zakresu przeciw działania patologią społecznym.
Głównym zadaniem świetlic środowiskowych jest wspieranie rodziny z sprawowaniu jej podstawowych funkcji, pomoc w rodzinie i dzieciom oraz współpraca ze szkolą, ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, poprzez dziania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne realizowane w świetlicach.
1) Wsparcie rodzin dzieci w placówkach oraz działania opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci młodzieży tego wymagających
Cele programu:
■ zapewnienie dzieciom i młodzieży, szczególności ze środowisk najuboższych i zagrożonych zjawiskami patologicznymi, warunków do zrównoważonego rozwoju i wyrównywania szans edukacyjnych, przez:
– udostępnienie szerokiej oferty zajęć pozalekcyjnych: pomoc w nauce szkolnej w tym odrabianie lekcji,
nadrabianie zaległości, organizacja konkursów wiedzy szkolnej
– organizacja zajęć sportowych, tanecznych poprawiających kondycję i rozwój fizyczny dzieci
– zajęcia na świeżym powietrzu: wycieczki, zabawy ruchowe, konkursy i turnieje
– organizacja olimpiad sportowych
– organizacja sekcji sportowych, rajdów rowerowych
– racjonalne dożywianie dzieci w formie podwieczorku i kolacji
■ wyposażenie dzieci i młodzieży w wiedzę, umiejętności i postawy umożliwiające w dorosłym życiu nie popadanie w uzależnienia, przestępczość i używanie przemocy, zapobieganie patologicznym formom zachowania poprzez:
– prowadzenie programów przeciwdziałania przemocy, uzależnieniom, przestępczości,
– udzielania wparcia społecznego dzieciom,
– budowanie atmosfery bezpieczeństwa,
– budowanie poczucia własnej wartości
– zagospodarowanie czasu wolnego,
– nauka budowania i podtrzymywania więzi społecznych, budowania pozytywnych relacji z otoczeniem,
■ udzielanie rodzinom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:
– diagnoza rodzin,
– organizacja spotkań z psychologiem,
– prowadzenie socjoterapii dla wychowanków i rodzin,
– pomoc rodzinom w kontakcie ze specjalistycznymi instytucjami,
– wczasy terapeutyczne/wychowawcze dla rodzin, jako kontynuacja pracy terapeutycznej/ wychowawczej,
– współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc rodzinom najuboższym i dysfunkcyjnym (Ośrodki Pomocy Społecznej, Poradnie Rodzinne, sądy, szkoły i inne),
- b) dom dziecka
Całodobowa placówka opiekuńczo-wychowawcza (publiczna bądź niepubliczna) typu socjalizacyjnego. Do domów dziecka kierowane są dzieci i młodzież, których potrzeby stale lub okresowo nie mogą być zaspokajane w domu rodzinnym.
Zadania:
– zapewnienie dziecku opieki całodobowej i wychowanie oraz zaspokajanie jego niezbędnych potrzeb
– zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne, rekompensujące braki w wychowaniu w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dla dzieci niepełnosprawnych – rehabilitacja i zajęcia specjalistyczne
– kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych
– działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej
– praca z rodziną dziecka
– odpowiednie formy opieki w środowisku, grupy usamodzielniające oraz kontakt z rodzinami zaprzyjaźnionymi
- c) ośrodek adopcyjno-opiekuńczy
Placówka (publiczna bądź niepubliczna), która zajmuje się przeprowadzaniem procesu adopcji dzieci; przygotowuje i weryfikuje kandydatów na rodziców adopcyjnych, pośredniczy w kontaktach pomiędzy kandydatami na rodziców przysposabiających a przeznaczonymi do adopcji.
- Poradnie psychologiczno – pedagogiczne (państwowe i prywatne)
Zadania:
– wspomaganie w rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania oraz rozwijania umiejętności rozwiązywania konfliktów i problemów i umiejętność z zakresu komunikacji społecznej,
– profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
-u pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka,
– wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny,
– pomoc rodzicom oraz nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu możliwości oraz mocnych stron uczniów,
– wspomaganie rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do 7 r. życia, udzielanie pomocy młodzieży w rozwiązaniu problemów okresu dojrzewania,
– udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej lub z dysfunkcjami rozwojowymi oraz ich rodzicom
- Organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje kościelne)
Organizacja pozarządowa jest to organizacja niezwiązana z żadną władzą państwową i niekorzystająca z rządowej pomocy finansowej. Jej członkami są zrzeszenia narodowe, stowarzyszenia o charakterze pozarządowym oraz osoby fizyczne lub prawne z różnych państw. Działalność jej opiera się na statutach, które nie mają charakteru umów międzynarodowych. Organizacja pozarządowa nie jest nastawiona na osiąganie zysku, ale na zaspokajanie jakichś potrzeb.
To nie znaczy jednak, że organizacja nie może prowadzić działalności gospodarczej. Może, tyle tylko, że dochody nie są dzielone pomiędzy osoby pracujące czy ochotników, ale są przeznaczane na dalszą działalność.
- Kurator sądowy
https://warszawa-zoliborz.sr.gov.pl/kuratorzy,m,mg,205,208
Funkcjonariusz publiczny, pełniący swoje obowiązki w jednym zespole kuratorskiej służby sądowej, realizujący określone przez prawo zadania o charakterze wychowawczo – resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym związane z wykonywaniem orzeczeń sądu. Kuratorzy sądowi wykonują swoje zadania zarówno w środowisku osób których dotyczy postępowanie czyli podopiecznych, w miejscu ich zamieszkania, jak i na terenie zakładów zamkniętych i placówek ich pobytu, w szczególności na terenie zakładów karnych, placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz leczniczo-rehabilitacyjnych.
- Dom Samotnej Matki
Instytucję tą organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując z organizacjami społecznymi. Osoby korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej. Placówka ta pomaga samotnym kobietom w ciąży i z małymi dziećmi. Kobiety te często pozbawione są wsparcia ze strony najbliższej rodziny, niejednokrotnie pozbawione dachu nad głową i środków do życia. W tej trudnej sytuacji mogą one uzyskać pomoc zgłaszając się do Miejskich lub Gminnych Ośrodków Pomocy Społecznej, które skierują taką osobę do najbliższej placówki opiekującej się samotnymi matkami. Placówka taka gwarantuje czasowe zakwaterowanie oraz utrzymanie, a opiekunowie społeczni pomogą znaleźć pracę, mieszkanie i miejsce w żłobku lub przedszkolu dla dziecka. Zapewnią jej również opiekę medyczną i psychologiczno – pedagogiczną.
- Ośrodki Wsparcia, Domy Pomocy Społecznej, Środowiskowe Domy Samopomocy
(dzienne i całodobowe, publiczne i niepubliczne)
Dzielą się na:
- a) dla osób doświadczających przemocy w rodzinie
Podejmuje działania na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie, m. in.:
– poradnictwo medyczne, psychologiczne, prawne i socjalne;
– wsparcie
– ochrona przed dalszym krzywdzeniem, poprzez uniemożliwienie osobom stosującym przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego z innymi członkami rodziny mieszkania oraz zakazanie kontaktowania się z osobą pokrzywdzoną
– zapewnienie, na żądanie osoby dotkniętej przemocą, bezpiecznego schronienia w specjalistycznym ośrodku
- b) dla osób uzależnionych
Zapewnia:
– poradnictwo rodzinne
– długoterminową terapię indywidualną i grupową
– pracę z dziećmi niedostosowanymi społecznie
– diagnozowanie i opiniowanie poszczególnych przypadków
– diagnostykę psychologiczną dot. zespołów uzależnień alkoholowych i narkotycznych
– psychoterapię indywidualną
– porady prawne
- c) dla osób przewlekle psychicznie chorych
- d) dla osób niepełnosprawnych
- e) dla osób starszych
- f) dla osób przewlekle somatycznie chorych