PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ KWIECIEŃ 2022
Grupa II 3 latki
Temat tygodnia: Wesołe pisanki
Podstawa programowa: I 5,6,7,9 II 4 III2,5,6,7,8,9 IV 2,3,5,8,12,16,18,19
Cele:
- poznanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych
- zachęcanie do swobodnej wypowiedzi na zadany temat – „opowiedz o pisance”, opowiadanie o barwie, wzorach, wielkości itp.
- Słuchanie ze zrozumieniem – wiersz Doroty Gellner „Pisanki”, Danuty Gellnerowej „Wielkanoc”
- rozwijanie sprawności plastycznych – ozdabianie pisanki i palmy wielkanocnej
- doskonalenie percepcji wzrokowej – układanie wielkanocnych puzzli, gra „wielkanocne memory”
- rozbudzenie zainteresowania otaczającym światem
- zabawy badawcze z jajkiem – rozbudzenie ciekawości, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
- poznanie budowy jajka
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- rozwijanie percepcji wzrokowej i porównywania – zadanie „połącz takie same obrazki”
- doskonalenie orientacji przestrzennej – zadanie „wielkanocny koszyczek”
- doskonalenie umiejętności liczenia
Temat tygodnia: Dzień i noc
Podstawa programowa:I 5,7,9; III 1,5; IV 1,2,7,8,9,12,18
Cele:
- uświadomienie następstwa dni i nocy
- wymienianie cech dnia i nocy
- poznanie różnic między dniem i nocą
- stosowanie pojęć: księżyc, słonce, gwiazdy
- rozbudzenie zainteresowania przyrodą
- poznawanie nazw zwierząt aktywnych nocą
- słuchanie ze zrozumieniem – opowiadanie Urszuli Piotrowskiej „Po nocy dzień, a po dniu – noc”, Arkadiusz Łakomiak „Dzień i noc”
- odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania
- pogłębienie doświadczeń plastycznych
- nazywanie czynności wykonywanych nocą i podczas dnia
- rozwijanie logicznego myślenia
- rozwijanie percepcji słuchowej
- rozwijanie spostrzegawczości
Temat tygodnia: Mali ekolodzy
Podstawa programowa:I 5,7,8,9 II 10, III 1,3,4, 5, 8, IV 1,2,5,7,8,12,13,18
Cele:
- poznanie znaczenia słowa przyroda
- zachęcanie do dbania o przyrodę
- rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem – słuchanie wiersza Doroty Gellner „Śmieci”
- aktywizowanie mowy i myślenia
- wyjaśnienie pojęcia śmieci
- poznanie sposobów segregacji śmieci, wpajanie nawyku segregowania śmieci
- uświadomienie konieczności dbania o przyrodę
- rozwijanie słuchu fonematycznego – zabawa rytmiczno – ruchowa do wiersza D. Gellner
- wykorzystanie przedmiotów niemelodycznych jako instrumentów (nakrętki po butelkach)
- uwrażliwienie na elementy muzyki: natężenie dźwięków i tempo
- wyjaśnienie co to jest las – burza mózgów
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
- doskonalenie koordynacji słuchowo – ruchowej
- rozwijanie umiejętności manualnych
- uświadomienie znaczenia wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
- poznawanie sposobów oszczędzania wody
Temat tygodnia: Kolorowe witaminy
Podstawa programowa: I 1,5,7,9 III 5,7,8 IV 1,2,3,5,11,12,15
Cele:
- poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
- uświadomienie dzieciom, co wpływa na ich zdrowie
- wdrażanie do dbania o swoje zdrowie
- rozwijanie percepcji smakowej i węchowej
- przypomnienie zasad higieny obowiązujących podczas przygotowywania spożywania posiłków
- rozpoznawanie odgłosów wydobywanych z różnych przedmiotów
- wykorzystywanie przedmiotów jako instrumentów
- wypowiadanie się na temat wysłuchanego wiersza Doroty Gellner Warzywa
- rozpoznawanie owoców i warzyw-wielozmyslowe ćwiczenia
wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu
- doskonalenie umiejętności klasyfikowana ze względu na kształt i kolor
- rozwijanie logicznego myślenia
Wydarzenia w kwietniu
– 7.04 Światowy Dzień Zdrowia i realizacja programu,,Dzieciaki mleczaki’’
– 12.04 Teatrzyk Złoty Dukat,,Dobre wychowanie”
-11,12,13.04 Kiermasz Wielkanocny
-22.04 Światowy Dzień Ziemi – Konkurs plastyczny,, Drugie życie kartonu”
Praca na rzecz grupy i współpraca z rodzicami
-realizacja zadań z projektów ekologicznych
-wspólne ozdabianie sali i kącika przyrody
-nauka wierszy i piosenek na spotkania okolicznościowe
-uczestnictwo w konkursach
-obserwacja i praca indywidualna z dzieckiem
-rozmowy indywidualne dotyczące funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.
Plan opracowała
Beata Słomczyńska