Kwiecień

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ KWIECIEŃ 2022

 Grupa II  3 latki

Temat tygodnia: Wesołe pisanki

Podstawa programowa: I 5,6,7,9  II 4 III2,5,6,7,8,9 IV 2,3,5,8,12,16,18,19

Cele:

  • poznanie tradycji i zwyczajów wielkanocnych
  • zachęcanie do swobodnej wypowiedzi na zadany temat – „opowiedz o pisance”, opowiadanie o barwie, wzorach, wielkości itp.
  • Słuchanie ze zrozumieniem – wiersz Doroty Gellner „Pisanki”, Danuty Gellnerowej „Wielkanoc”
  • rozwijanie sprawności plastycznych – ozdabianie pisanki i palmy wielkanocnej
  • doskonalenie percepcji wzrokowej – układanie wielkanocnych puzzli, gra „wielkanocne memory”
  • rozbudzenie zainteresowania otaczającym światem
  • zabawy badawcze z jajkiem – rozbudzenie ciekawości, dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
  • poznanie budowy jajka
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • rozwijanie percepcji wzrokowej i porównywania – zadanie „połącz takie same obrazki”
  • doskonalenie orientacji przestrzennej – zadanie „wielkanocny koszyczek”
  • doskonalenie umiejętności liczenia

Temat tygodnia: Dzień i noc

Podstawa programowa:I 5,7,9; III 1,5; IV 1,2,7,8,9,12,18

Cele:

  • uświadomienie następstwa dni i nocy
  • wymienianie cech dnia i nocy
  • poznanie różnic między dniem i nocą
  • stosowanie pojęć: księżyc, słonce, gwiazdy
  • rozbudzenie zainteresowania przyrodą
  • poznawanie nazw zwierząt aktywnych nocą
  • słuchanie ze zrozumieniem – opowiadanie Urszuli Piotrowskiej „Po nocy dzień, a po dniu – noc”, Arkadiusz Łakomiak „Dzień i noc”
  • odpowiadanie na pytania dotyczące opowiadania
  • pogłębienie doświadczeń plastycznych
  • nazywanie czynności wykonywanych nocą i podczas dnia
  • rozwijanie logicznego myślenia
  • rozwijanie percepcji słuchowej
  • rozwijanie spostrzegawczości

Temat tygodnia: Mali ekolodzy

Podstawa programowa:I 5,7,8,9 II 10, III 1,3,4, 5, 8, IV 1,2,5,7,8,12,13,18

Cele:

  • poznanie znaczenia słowa przyroda
  • zachęcanie do dbania o przyrodę
  • rozbudzenie wrażliwości na piękno przyrody
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem – słuchanie wiersza Doroty Gellner „Śmieci”
  • aktywizowanie mowy i myślenia
  • wyjaśnienie pojęcia śmieci
  • poznanie sposobów segregacji śmieci, wpajanie nawyku segregowania śmieci
  • uświadomienie konieczności dbania o przyrodę
  • rozwijanie słuchu fonematycznego – zabawa rytmiczno – ruchowa do wiersza D. Gellner
  • wykorzystanie przedmiotów niemelodycznych jako instrumentów (nakrętki po butelkach)
  • uwrażliwienie na elementy muzyki: natężenie dźwięków i tempo
  • wyjaśnienie co to jest las – burza mózgów
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
  • doskonalenie koordynacji słuchowo – ruchowej
  • rozwijanie umiejętności manualnych
  • uświadomienie znaczenia wody dla życia człowieka, roślin i zwierząt
  • poznawanie sposobów oszczędzania wody

 

Temat tygodnia: Kolorowe witaminy

Podstawa programowa: I 1,5,7,9 III 5,7,8  IV 1,2,3,5,11,12,15

Cele:

  • poznawanie podstawowych zasad zdrowego trybu życia
  • uświadomienie dzieciom, co wpływa na ich zdrowie
  • wdrażanie do dbania o swoje zdrowie
  • rozwijanie percepcji smakowej i węchowej
  • przypomnienie zasad higieny obowiązujących podczas przygotowywania spożywania posiłków
  • rozpoznawanie odgłosów wydobywanych z różnych przedmiotów
  • wykorzystywanie przedmiotów jako instrumentów
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanego wiersza Doroty Gellner Warzywa
  • rozpoznawanie owoców i warzyw-wielozmyslowe ćwiczenia

wypowiadanie się na temat wysłuchanego utworu

  • doskonalenie umiejętności klasyfikowana ze względu na kształt i kolor
  • rozwijanie logicznego myślenia

Wydarzenia w kwietniu

– 7.04   Światowy Dzień Zdrowia i realizacja programu,,Dzieciaki mleczaki’’

– 12.04 Teatrzyk Złoty Dukat,,Dobre wychowanie”

-11,12,13.04 Kiermasz Wielkanocny

-22.04 Światowy Dzień Ziemi –  Konkurs plastyczny,, Drugie życie     kartonu”

Praca na rzecz grupy  i współpraca z rodzicami

-realizacja zadań z projektów ekologicznych

-wspólne ozdabianie sali i kącika przyrody

-nauka wierszy i piosenek na spotkania okolicznościowe

-uczestnictwo w konkursach

-obserwacja i praca indywidualna z dzieckiem

-rozmowy indywidualne dotyczące funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej.

Plan opracowała

Beata Słomczyńska