PLAN PRACY KWIECIEŃ GRUPA V
P.P I I 2,5,7
P.P II I 1, 3, 5, 7
P.P III 5
P.P IV 1,2,7
TYDZIEŃ I
JEDZIEMY NA WIEŚ
- Zabawa sensoryczna „Co to jest?”.
- Rozmowa na temat tego, jakie zwierzęta mają pióra.
- Ćwiczenia grafomotoryczne – KP3, s. 61.
- Ćwiczenia poranne- zestaw VII.
- Lepienie z plasteliny na dowolny temat.
- Zabawa parateatralna „Ciężkie czy lekkie”.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Która para pierwsza?”.
- Zabawa badawcza „Wsłuchaj się w przyrodę”.
- Rozmowa kierowana na temat różnic w przyrodzie w mieście i na wsi – PD, p. 30.
- Zabawa rozwijająca słuch „Co to za zwierzę?”.
- Ćwiczenie matematyczne – KP3, s. 57, ćw. 2.
- Zabawa rzutna „Dopasuj”.
- Wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem reprodukcji malarskiej zW,k. 35.
- Zabawa parateatralna „Na pastwisku i w zagrodzie”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
- Kształtowanie umiejętności konstruowania opisów – opisywanie ilustracji z KP3, s. 58, ćw. 1, 2, s. 59, ćw. 3, 4,
- Rozmowa na temat produktów spożywczych iich pochodzenia (hodowla zwierząt, uprawa roli) z wykorzystaniem planszy demonstracyjnej – PD, p. 30.
- Kształtowanie rozumienia pojęcia ceny i pieniądza – odczytywanie cen z ilustracji wKP3, s. 58–59 i przyporządkowanie im wartości w monetach (W, k. 46).
- Praca plastyczna – lepienie z plasteliny produktów spożywczych, które uzyskuje się dzięki uprawie roli i hodowli zwierząt.
- Zabawa matematyczna – przeliczanie wartości pieniężnych z wykorzystaniem zabawkowych monet, sumowanie, porównywanie.
- Zabawa parateatralna „Zakupy na straganie”.
- Zabawa językowa – dzielenie na sylaby słów, takich jak: chleb, miód, ser, jajka, beczka, worek, bułki, krowa, traktor, gęś, na podstawie ilustracji w KP3, s. 58–59.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Sok jabłkowy z worka.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Rozmowa kierowana na temat życia na wsi i pracy rolników z wykorzystaniem planszy demonstracyjnej – PD, p. 30.
- Zabawa kształtująca umiejętność odczytywania informacji z symboli „Kaczki i kury”.
- Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Czas na karmienie zwierząt”.
- Praca plastyczna – malowanie farbami zwierząt w zagrodzie, kurniku, oborze lub na pastwisku (do wyboru).
- Rozwijanie poczucia estetyki i potrzeby utrzymywania ładu w otoczeniu.
- Kształtowanie kompetencji społecznych – zorganizowanie wystawy prac plastycznych.
- Doskonalenie umiejętności autoprezentacji – opowiadanie o swojej pracy plastycznej na forum grupy.
- Zabawa utrwalająca rozumienie aspektu kardynalnego liczb „Liczymy zwierzęta”.
- Zabawa kształtująca spostrzegawczość „Co nie pasuje?”.
- Zabawa językowa „Jedno zwierzę i więcej zwierząt”.
- Kształtowanie kompetencji matematycznych – wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 60, ćw. 1.
- Utrwalanie znajomość graficznego obrazu liczb – formowanie z drucików kreatywnych poszczególnych cyfr podanych przez N.
- Zabawa słuchowa, wsłuchiwanie się w odgłosy z otoczenia.
- Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy, koza patrzy!”.
TYDZIEŃ II WIELKANOC
P.P I I 3,8
P.P II I 1, 3, 7
P.P III 2,5
P.P IV 1,2,4,5
- Prezentacja przez N. zdjęć i rysunków przedstawiających palmy wielkanocne. Rozmowa kierowana na temat zwyczaju robienia palm wielkanocnych.
- Zabawa matematyczna kształtująca rozumienie pojęć matematycznych „Wyższa – niższa”.
- Zabawa kształtująca umiejętność obserwacji i myślenie logiczne.
- Ćwiczenie z elementami kodowania utrwalające znajomość poznanych liter – KP3, s. 38, ćw. 1.
- Ćwiczenie matematyczne doskonalące umiejętność przeliczania – KP3, s. 38, ćw. 2.
- Prezentacja ilustracji przedstawiających symbole Wielkanocy (palmę, koszyk, baranka, pisanki, pisklęta) lub planszy demonstracyjnej – PD, p. 27.
- Rozmowa na temat tego, skąd biorą się jajka i do czego ludzie je wykorzystują.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – opisywanie wyglądu jaj różnych gatunków zwierząt na podstawie ilustracji.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, jak wykorzystuje się jajka w związku ze Świętami Wielkanocnymi.
- Kształtowanie rozumienia otaczającego świata – opisywanie ilustracji z KP3, s. 39, ćw. 1.
- Kształtowanie umiejętności orientowania się w przestrzeni – wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 39, ćw. 1.
- Zabawa językowa „Jajko”.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukaj jajka!” inspirowana tradycyjną zabawą „Ciepło – zimno”.
- Zabawa ruchowa „Slalom z jajkiem”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIII.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Prawdziwe wyzwanie.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Rozmowa kierowana na temat Po co ludzie świętują? Po co ludzie robią ozdoby świąteczne?
- Zabawa językowa – dzielenie wyrazu JAJKO na sylaby i głoski.
- Zabawa z elementami kodowania „Zgubione jajka”.
- Zabawa ruchowa „Balony w kształcie jajek”.
- Rozwijanie umiejętności grafopercepcyjnych – wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 40, ćw. 1.
- Praca plastyczna – malowanie farbami według własnego pomysłu styropianowego jajka.
- Rozmowa na temat tego, co znajduje się w tradycyjnym koszyku wielkanocnym – PD, p.27.
- Zabawa ruchowa kształtująca myślenie logiczne „Prawda – fałsz”.
- Doskonalenie spostrzegawczości – wykonanie ćwiczenia z KP3, s. 41, ćw. 1.
- Konstruowanie wielkiej gry planszowej.
- Kształtowanie zdolności manualnych – przeplatanie wstążek przez wiklinowe koszyki lub przez dziurki zrobione przez N. wkartonach.
- Wykonanie pracy plastyczno-technicznej – W,k. 31.
- Zabawa matematyczna „Kolorowe zbiory”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellner Wydmuszki.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa ruchowa „Wydmuszka”.
- Zabawa oddechowa „Wyścig wydmuszek”.
- Zabawa matematyczna „Tworzenie zbiorów”.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania – przeliczanie jajek w zbiorach, porównywanie liczebności zbiorów.
- Rozmowa na temat przygotowań do Wielkanocy i zwyczajów świątecznych na podstawie opisu fotografii z KP3, s. 42, ćw.1,2, 43, ćw. 3, 4 oraz planszy demonstracyjnej – PD, p. 27.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIII.
TYDZIEŃ III
DBAMY O NASZĄ PLANETĘ
P.P I I 3,5
P.P II I 1, 3, 7
P.P III 3,2,5
P.P IV 1,2,4,7
- Rozmowa kierowana na temat codziennych nawyków wpływających na ochronę środowiska – PD, p. 31.
- Rozwijanie umiejętności komunikowania treści przez ruch – opowieść ruchowa „Papierki”.
- Rozmowa na temat treści opowieści ruchowej.
- Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia i rozumienia znaczenia zachowań proekologicznych – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 2–3, ćw. 1.
- Zabawa językowa „Układanie zdań”.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie „Ekoobrazki”.
- Naklejanie dowolnych kompozycji ze ścinków papieru pozostałych po wycinaniu figur
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Dzieci dbają o środowisko.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa matematyczna „Sadzimy tulipany”.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – sadzenie w doniczkach cebulek tulipanów.
- Przygotowanie do podjęcia nauki czytania – czytanie globalne wyrazu TULIPANY z KP4, s. 3, ćw. 1, dzielenie wyrazu na sylaby, wskazywanie głoski na początku i końcu tego wyrazu.
- Ćwiczenie kształtujące rozumienie aspektu kardynalnego liczby – KP4, s. 3, ćw. 1.
- Praca plastyczna w kilkuosobowych grupach „Proekologiczny plakat”.
- Kształtowanie umiejętności prezentowania treści na forum grupy – przedstawianie plakatów innym grupom, opowiadanie o nich.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
- Ćwiczenie sprawności manualnej – wylepianie plasteliną kolorowanki przedstawiającej śmieciarkę.
- Zabawy konstrukcyjne, kształtowanie rozumienia pojęć matematycznych: wyższy i niższy – wznoszenie wież, porównywanie ich wysokości.
- Zabawa rzutna „Rzuty stopami””.
- Zabawa słowna rozwijająca kreatywność „Co bym zrobił/zrobiła gdybym był/była drzewkiem rosnącym w lesie?”.
- Rozwijanie umiejętności czerpania informacji ze znaków i piktogramów.
- Rozmowa kierowana na temat tego, po co w parkach, lasach, na plażach i w innych tego typu miejscach umieszcza się znaki zakazujące lub nakazujące pewne zachowania.
- Zabawa plastyczna „Strażnik przyrody”.
- Utrwalanie umiejętności odczytywania informacji z piktogramów – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 4, ćw. 1.
- Zabawa językowa – dzielenie na głoski i sylaby wyrazów: trawa, las, ptak, bratek.
- Utrwalanie znajomości poznanych liter i przygotowanie do nauki czytania – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 4, ćw. 2.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i umiejętności wyciągania wniosków z obserwacji przyrodniczych.
- Opowieść ruchowa „Sadzenie drzewa”.
- Utrwalanie umiejętności liczenia – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 5, ćw. 1.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – KP4, s. 5, ćw.2.
- Kształtowanie zachowań proekologicznych w codziennych sytuacjach.
- Zajęcia plastyczno-techniczne „Ekoskrawki”.
- Wykonanie pracy z W, k. 36.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania nominałów monet i ich wartości – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 6, ćw. 1.
- Praca plastyczna – ozdabianie flamastrami starych toreb materiałowych.
- Zabawa tematyczna „Warzywniak”.
- Rozmowa kierowana na temat znaczenia wykorzystywania toreb materiałowych lub koszyków na zakupach.
- Zabawa logiczna z elementami kodowania – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 6, ćw. 2.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw II.
TYDZIEŃ IV
ZIEMIA KRĄŻY W KOSMOSIE
P.P I I 3,5
P.P II I 1, 3, 4, 7
P.P III 2,7
P.P IV 1,2,4,5
- Zabawa matematyczna – przypomnienie nazw podstawowych figur geometrycznych, liczenie boków figur, porównywania liczby boków, nawiązanie do nazwy trójkąt.
- Konstruowanie płaskich modeli postaci ludzi i zwierząt, postaci z bajek z klocków mozaiki geometrycznej lub W, k. 49, 50.
- Przygotowanie do nauki czytania i pisania – czytanie globalne wyrazu SMOK z KP3, s.46, ćw. 2.
- Zabawa ruchowa „Znajdź kształt”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. tekstu Magdaleny Chlebowskiej Nasz Układ Słoneczny.
- Rozmowa na temat tekstu.
- Praca plastyczna – lepienie z plasteliny modeli planet według wzoru prezentowanego na grafikach w wersji cyfrowej oraz pomysłów dzieci.
- Zabawa ruchowa „Spacer po orbicie”.
- Zabawa kształtująca umiejętność porównywania długości obiektów „Warkocz komety”.
- Ćwiczenie rozwijające umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi i przygotowujące do nauki czytania – KP4, s.9, ćw. 1.
- Zabawa językowa – czytanie globalne wyrazu KOMETA, wskazywanie głosek na początku i końcu wyrazu.
- Kształtowanie rozumienia pojęć matematycznych określających długość – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 9, ćw. 2.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
- Prezentacja dzieciom globusa, zwrócenie uwagi przez N. na globus jako model Ziemi – jednej z planet krążących w kosmosie.
- Zabawa językowa „Globus”.
- Zabawa przygotowująca do nauki czytania – wykonanie ćwiczenia z KP4, s. 8, ćw. 2.
- Zabawa ruchowa „Kontynenty”.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – oglądanie filmów/grafik w wersji cyfrowej przedstawiających widok Ziemi i innych planet widocznych z kosmosu.
- Ćwiczenie grafopercepcyjne – KP4, s. 8, ćw.1.
- Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania – 8 z KK.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Urszuli Piotrowskiej Lecimy w Kosmos.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa badawcza „Druga strona obrazu”.
- Zabawa konstrukcyjna z elementami kodowania „Schody do rakiety kosmicznej”.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – KP4, s. 10, ćw.1.
- Rozmowa kierowana na temat tego, czym jest rakieta, w jaki sposób ludzie próbują poznawać przestrzeń kosmiczną, kim są kosmonauci – PD, p. 32.
- Zabawa językowa, czytanie globalne wyrazu RAKIETA, dzielenie go na głoski i sylaby, wyodrębnianie głosek w nagłosie i wygłosie.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – KP4, s. 10, ćw.2.
- Praca plastyczno-techniczna – kolorowanie stacji kosmicznej na Marsie z W, k. 37.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat.
Zabawa usprawniająca małą motorykę – formowanie kształtu gwiazdy z drucików kreatywnych.
- Zabawa kształtująca kompetencje społeczne „Gwiazdozbiory”.
- Rozmowa kierowana rozwijająca zainteresowania przyrodnicze „Obserwacje” – PD, p. 32.
- Ćwiczenie z elementami kodowania, utrwalające znajomość poznanych liter – KP4, s. 11, ćw. 1.
- Praca plastyczno-techniczna „Luneta”.
- Ćwiczenie językowe z KP4, s. 11, ćw. 2 – odczytywanie sylab, składanie ich w wyrazy.
- Zabawa naśladowcza utrwalająca umiejętność orientowania się w schemacie własnego ciała „Przywitanie ufoludków”.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – kreślenie znaków literopodobnych w liniaturze.
Opracowały:
Karolina Łabęda,
Anita Olszewska