PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ
MARZEC GRUPA V
Tydzień I Przedwiośnie
Podstawa programowa: I 2, 5, 7, 9; II 8; III 5, 8; IV 1, 2, 4, 5, 8, 9, 18
Realizacja:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Ryba. Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu RYBA.
- Prezentacja litery R – KP3
- Zabawa dydaktyczna z elementami dramy „Ryby w głębinach”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP3
- Zabawa słowna „Słowa kończące się głoską r”.
- Rozmowa poszerzająca zasób słownictwa i kształtująca zainteresowania przyrodnicze „Roztopy”.
- Przypomnienie zasad prowadzenia bezpiecznych obserwacji i doświadczeń przyrodniczych.
- Zabawa badawcza sensoryczna „Kostki lodu”.
- Zabawa ruchowa „Zmarzluchy na marcowym spacerze”.
- Rozmowa kierowana na temat zjawisk atmosferycznych na początku wiosny, ich zmienności, wahań temperatury.
- Ćwiczenie matematyczne „Marcowe słońce i chmury” – KP3
- Ćwiczenie przygotowujące do nauki czytania, dekodowanie zapisu sylab – KP3
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Bożeny Formy Kalendarz pogody.Rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa przygotowująca do podjęcia nauki czytania „Marcowa zupa” czytanie sylab i prostych wyrazów
- Zabawa kształtująca kompetencje społeczne i umiejętność dekodowania liter.
- Praca plastyczna „Kalendarz pogody”.
- Zadanie kształtujące umiejętność autoprezentacji – dzieci opowiadają na forum grupy o swoich kalendarzach.
- Ćwiczenie grafomotoryczne – kreślenie wzorów literopodobnych po śladzie
- Zabawa matematyczna – rozwiązywanie zadań z treścią.
- Zabawa ruchowa „Bociany i jaskółki”.
- Wypowiedzi dzieci na temat znaczenia wody w przyrodzie, potrzeby oszczędzania zasobów wody.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia instrukcji słownych i obrazkowych – KP3
- Przeprowadzenie doświadczeń przyrodniczych związanych z wodą
- Obserwacje przyrodnicze, formułowanie wniosków na podstawie obserwacji i przebiegu doświadczeń przyrodniczych.
- Zorganizowanie kącika obserwacji przyrody w sali.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XI.
Tydzień II Wiosenne porządki
Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7, 9; II 2, 8; III 5, 8; IV 2, 4, 5, 8, 9, 11, 14, 15
Realizacja:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Gra.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu GRA.
- Prezentacja litery G – KP3
- Ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP3
- Zabawa ćwicząca pamięć „Słowa na literę G”.
- Zabawa ruchowa z elementami kodowania „Pionki na planszy do gry”.
- Zabawa dramowa „Kalambury ogrodnika” na podstawie planszy demonstracyjnej
- Rozmowa kierowana na temat budowy drzew i kwiatów.
- Zabawa wzbogacająca wiedzę przyrodniczą „Kwiat i drzewo”.
- Zadanie matematyczne utrwalające znajomość graficznego zapisu liczb – wykonanie ćwiczenia w KP3
- Założenie uprawy roślin w kąciku przyrodniczym.
- Zabawa doskonaląca słuch fonemowy „Powtarzamy”.
- Zabawa integrująca w kole „Do pary”.
- Przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi – „Policz kwiaty”
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 9 – KP3
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Utrwalanie znajomość graficznego zapisu liczby 9 – wykonanie ćwiczenia w KP3
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Dziewięciu na drabinie”.
- Zabawa matematyczna „Po dziewięć”.
- Zabawa muzyczna „Wiosenna wyliczanka”.
Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Maciejki Mazan Susełek i przebiśnieg. Rozmowa na temat opowiadania.
- Doskonalenie umiejętności prowadzenia celowych obserwacji – wyjście do ogrodu/spacer po najbliższej okolicy.
- Praca plastyczna – wykonanie wiosennej mandali z W, k. 30.
- Zabawa plastyczna – rysowanie przez kalkę narzędzi ogrodniczych, utrwalanie znajomości ich nazw.
- Zabawa językowa – dzielenie na sylaby i głoski słowa STOKROTKI.
- Przygotowanie do nauki czytania – czytanie globalne wyrazu STOKROTKI
- Ćwiczenie matematyczne, dopełnianie do podanej liczby
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellner Portret wiosny.Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Portret Wiosny”.
- Zadanie kształtujące umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi – opisywanie ułożonych wcześniej obrazków.
- Zabawa rozwijająca umiejętność orientowania się w przestrzeni, opowieść ruchowa „Wiosenne porządki”.
- Ćwiczenie matematyczne doskonalące przeliczanie, porównywanie liczebności
- Ćwiczenie doskonalące umiejętność skupiania uwagi i koordynacji oko–ręka
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XII.
W ogrodzie:
- Obserwacje przyrodnicze, oglądanie przez lupę trawy, kwiatów i kory drzew.
- Zabawy ruchowe równoważne z wykorzystaniem huśtawek.
- Rysowanie patykami na piasku wzorów literopodobnych.
- Zabawa z elementami kodowania i utrwalająca znajomość orientacji przestrzennej „Prawa i lewa strona”.
TYDZIEŃ III Wielkanoc
Podstawa programowa: I 2, 5, 7, 9; II 2, 8; III 5, 8; IV 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 18
Realizacja:
- Rozmowa na temat Świąt Wielkanocnych.
- Prezentacja przez N. zdjęć i rysunków przedstawiających palmy wielkanocne. Rozmowa kierowana na temat zwyczaju robienia palm wielkanocnych.
- Zabawa matematyczna kształtująca rozumienie pojęć matematycznych „Wyższa – niższa”.
- Zabawa kształtująca umiejętność obserwacji i myślenie logiczne.
- Ćwiczenie z elementami kodowania utrwalające znajomość poznanych liter – KP3
- Ćwiczenie matematyczne doskonalące umiejętność przeliczania – KP3
- Prezentacja ilustracji przedstawiających symbole Wielkanocy (palmę, koszyk, baranka, pisanki, pisklęta) lub planszy demonstracyjnej
- Rozmowa na temat tego, skąd biorą się jajka i do czego ludzie je wykorzystują.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych – opisywanie wyglądu jaj różnych gatunków zwierząt na podstawie ilustracji.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat tego, jak wykorzystuje się jajka w związku ze Świętami Wielkanocnymi.
- Kształtowanie rozumienia otaczającego świata – opisywanie ilustracji przedstawiającej stół Wielkanocny
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukaj jajka!” inspirowana tradycyjną zabawą „Ciepło – zimno”.
- Zabawa ruchowa „Slalom z jajkiem”.
Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Prawdziwe wyzwanie.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Rozmowa kierowana na temat Po co ludzie świętują? Po co ludzie robią ozdoby świąteczne?
- Zabawa językowa – dzielenie wyrazu JAJKO na sylaby i głoski.
- Zabawa z elementami kodowania „Zgubione jajka”.
- Zabawa ruchowa „Balony w kształcie jajek”.
- Rozwijanie umiejętności grafopercepcyjnych – wykonanie ćwiczenia z KP3
- Praca plastyczna – malowanie farbami według własnego pomysłu styropianowego jajka.
- Rozmowa na temat tego, co znajduje się w tradycyjnym koszyku wielkanocnym
- Zabawa ruchowa kształtująca myślenie logiczne „Prawda – fałsz”.
- Konstruowanie wielkiej gry planszowej.
- Kształtowanie zdolności manualnych – przeplatanie wstążek przez wiklinowe koszyki lub przez dziurki zrobione przez N. w kartonach.
- Wykonanie pracy plastyczno-technicznej – W, k. 31.
- Zabawa matematyczna „Kolorowe zbiory”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellner Wydmuszki.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa ruchowa „Wydmuszka”.
- Zabawa oddechowa „Wyścig wydmuszek”.
- Zabawa matematyczna „Tworzenie zbiorów”.
- Kształtowanie umiejętności przeliczania – przeliczanie jajek w zbiorach, porównywanie liczebności zbiorów.
- Rozmowa na temat przygotowań do Wielkanocy i zwyczajów świątecznych na podstawie opisu fotografii z KP3
W ogrodzie:
- Zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego; przypomnienie zasad bezpieczeństwa.
- Zabawy ruchowe z wykorzystaniem skakanek
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIII.
Tydzień IV W teatrze
Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7, 9; II 2, 8; III 5, 8; IV 1, 2, 4, 5, 8, 9, 11,12,15
Realizacja:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Foka.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu FOKA.
- Prezentacja litery F – KP3
- Zabawa dydaktyczna „Litera F”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej – KP3,
- Zabawa poszerzająca słownictwo „Słowa na głoskę f”.
- Praca plastyczna „Litera F”.
- Zabawa matematyczna – przypomnienie nazw podstawowych figur geometrycznych, liczenie boków figur, porównywania liczby boków, nawiązanie do nazwy trójkąt.
- Konstruowanie płaskich modeli postaci ludzi i zwierząt, postaci z bajek z klocków mozaiki geometrycznej lub W, k. 49, 50.
- Przygotowanie do nauki czytania i pisania – czytanie globalne wyrazu SMOK
- Zabawa ruchowa „Znajdź kształt”.
- Zabawa matematyczna „Lalki”.
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 0 – KP3
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Utrwalanie znajomości graficznego zapisu liczby 0 – wykonanie ćwiczenia w KP3
- Zabawa matematyczna „Nic tu nie zostało”.
- Zabawa muzyczna „Taniec cieni”.
- Praca plastyczno-techniczna – wyklejanie włóczką szablonu cyfry 0.
- Zabawa kształtująca umiejętność orientowania się w sytuacji „Czy jest tutaj ktoś, kto…?”.
- Zabawa językowa kształtująca wyobraźnię „Pudełko z rekwizytami”.
- Zabawa ruchowa „Aktor i jego ruchy”.
- Zabawa rozwijająca umiejętność klasyfikowania i stosowania liczebników porządkowych „Posprzątaj w rekwizytorni”.
- Kształtowanie rozumienia pojęć matematycznych – przeliczanie rekwizytów w pudełkach, porównywanie, gdzie jest więcej, mniej, najwięcej, najmniej, tyle samo.
- Zabawa ruchowa „Mam to samo”.
- Ćwiczenie matematyczne utrwalające rozumienie aspektu kardynalnego liczb – KP3
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Bajka o strasznym potworze. Rozmowa na temat opowiadania.
- Kształtowanie kompetencji społecznych – oglądanie różnego rodzaju biletów teatralnych, rozmowa na temat ich funkcji, opisywanie ich wyglądu.
- Zabawa językowa – dzielenie słów: BILET i BILETY na głoski i sylaby. Czytanie globalne wyrazu BILETY.
- Zabawa matematyczna – oglądanie zabawkowych monet, nazywanie ich nominałów, porównywanie awersu i rewersu.
- Zabawa logiczna „Czy wystarczy?”.
- Kształtowanie rozumienia wartości monety – wykonanie ćwiczenia z KP3,
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się i konstruowania opisów – wykonanie ćwiczenia z KP3,
- Zabawa z elementami kodowania „Który bilet pasuje?”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XIV.
Wydarzenia:
- 02.03 – Uroczystość związana z rocznicą nadnia imienia „Misia Uszatka” w przedszkolu
- 18.03 – Międzynarodowy Dzień Słońca – Zaproszenie Mobilnego Planetarium
- 21.03 – Pierwszy Dzień Wiosny- Warsztaty Balonowe w grupach
- 22.03 – Światowy Dzień Wody – realizacja programu „Mamo, tato wolę wodę”
Współpraca z Rodzicami, praca na rzecz grupy
- rozmowy z rodzicami na tematy funkcjonowania dziecka w przedszkolu
- nauka wierszy i piosenek o tematyce wiosennej
- nauka piosenki i wiersza z okazji rocznicy nadania przedszkolu imienia „Misia Uszatka”
- praca indywidualna z dzieckiem
- utworzenie wiosennego kącika przyrodniczego
- wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia
Opracowała
Anita Olszewska