Marzec

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ

MARZEC 2022

Grupa II

Temat tygodnia: Lubimy rysować i malować

Podstawa Programowa:I5,6,7,9 III 5,8 IV 1,2,3,8,9,12,13,15,18,19

Cele:

  • słuchanie wiersza Doroty Gellner „Kredki – siostrzyczki”, wypowiadanie się na temat treści wysłuchanego utworu
  • utrwalenie nazw kolorów, wyszukiwanie kolorów z otoczenia
  • rozpoznawanie przyrządów do malowania i rysowana
  • grupowanie przedmiotów według określonej cechy
  • porównywanie przedmiotów, stosowanie określeń: długi – krótki, cienki – gruby, duży – mały, czarny – biały
  • poznanie pracy artysty malarza
  • rozwijanie wrażliwości artystycznej i wyobraźni
  • doskonalenie sprawności manualnych
  • wyrażanie przeżyć za pomocą pracy plastycznej
  • poznanie techniki malowania na fakturze falistej
  • rozwijanie zmyłu dotyku (określenie cech różnych materiałów za pomocą zmysłu
  • poznanie techniki malowania na folii
  • rozwijanie ekspresji twórczej
  • poznanie właściwości węgla rysunkowego i techniki rysowania węglem
  • dostrzeganie powtarzających się sekwencji, kontynuowanie rytmów
  • poznanie możliwości mieszania farbami – praca plastyczna
  • wystawa prac dzieci, utworzenie „galerii sztuki współczesnej”
  • rozwijanie wyobraźni w zabawie „co przedstawia ten obraz?”

Temat tygodnia: Lubimy śpiewać i grać

Podstawa programowa:I 5,9 II 4,  III 4,5,7,8,9 IV 1,2,3,8,12

Cele:

  • poznanie instrumentu perkusyjnego – bębenka
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej
  • nauka współpracy w grupie w zabawie „Słoneczka”
  • doskonalenie percepcji słuchowej
  • wyrażanie emocji za pomocą twórczości plastycznej – malowanie do muzyki
  • poznanie nazw niektórych ptaków
  • rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy – opiwiastaka dźwiękonaśladowcza „Trampolinek spotyka ptaki”
  • doskonalenie umiejętności liczenia – zabawa matematyczna „ile razy zastukano”
  • wysłuchanie i kontynuowanie układów rytmicznych – zabawarytmiczna „stuknięcie, klaśnięcie”
  • rozwijanie słuchu fonematycznego – zabawa słowna „znajdź wyraz”
  • ćwiczenie umiejętności plastyczno – technicznych – praca „obrazek z kółek”
  • poznanie instrumentu perkusyjnego – dzwonków (cymbałków)
  • stosowanie liczebników porządkowych – zabawa matematyczna – „liczymy kolorowe płytki”
  • porównywanie długości
  • rozróżnianie tempa i dynamiki utworów muzycznych – zabawa muzyczno – plastyczna „kropki, kreski”
  • wykonanie instrumentu z pustych butelek po jogurcie
  • tworzenie akompaniamentu na wykonanych przez dzieci instrumentach
  • rozpoznawanie dźwięków wysokich i niskich
  • słuchanie wiersza Agnieszki Fraczek „Przedszkolna orkiestra”

Temat tygodnia: Wiosna

Podstawa programowa:I 5,7,8,9 II 10, III 1,3,4, 5, 8, IV 1,2,5,7,8,12,13,18

Cele:

  • poznanie cech wiosennej pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych
  • bezpośrednie, polisensoryczne poznanie oznak wiosny
  • słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Trampolinek szuka Wiosny”, Joanny Wrzesien „Deszcz wiosenny”
  • doskonalenie umiejętności koncentracji na słuchaniu
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanego opowiadania
  • dostrzeganie różnic, rozwijanie spostrzegawczości – wskazywanie różnic między obrazkami
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
  • rozwijanie umiejętności improwizacji w zabawie ruchowej”zjawiska atmosferyczne”
  • tworzenie pracy plastycznej według wzoru – wykonanie biedronki
  • rozpoznawanie i nazywanie różnych odgłosów
  • uczestniczenie w zabawach muzyczno – ruchowych (inscenizacyjno – tanecznych)
  • poznanie wiosennych kwiatów
  • rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych
  • rozwijanie logicznego myślenia – rozwiązywanie wiosennych zagadek
  • rozwijanie umiejętności konstruowania gry planszowej – nauka zdrowej rywalizacji

Temat tygodnia: Wiosenne porządki

Podstawa programowa:I 5,7,9  II 1,4,6, III2,5,6,7,8,9 IV 2,5,812,16,18

Cele:

  • słuchanie wiersza ze zrozumieniem i wypowiadanie się na jego temat – wiersz Doroty Gellner „Wiosenne porządki”, „Gdy nadchodzi wiosna”
  • poznanie rodzajów wiosennych prac w ogrodzie
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania – zabawa dydaktyczna „Co jest potrzebne do wiosennych porządków?”
  • usprawnianie narzadów artykulacyjnych – zabawa „powiedz inaczej”
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznych – rysowanie po śladzie
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej w zabawach ruchowych
  • wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu
  • poznanie nazw urzadzen wykorzystywanych do sprzątania
  • doskonalenie percepcji wzrokowej, rozróżniania kształtów – zabawa „dopasuj do kształtu”
  • uświadomienie, że należy dostosowywać strój do warunków atmosferycznych
  • doskonalenie umiejętności stosowania określen – wysoko – nisko, wyższy – niższy
  • rozwijanie zainteresowan przyrodą, wzbogacenie wiadomości na temat uprawy roślin
  • rozwijanie zmysłu dotyku – zabawa „Szukamy czegoś miłego i miękkiego”
  • rozwijanie słownictwa czynnego – zabawa słowna „Powiedz jaki jest….”
  • rozwijanie umiejętności koncentracji na wykonywanym zadaniu – zabawa „Podaj kotka”

Wydarzenia i uroczystości:

  • 2 marca – rocznica nadania przedszkolu imienia „Misia Uszatka”
  • 21 marca – Pierwszy Dzień Wiosny
  • 22 marca – Światowy Dzień Wody (Mamo, Tato wolę wodę)

Współpraca z rodzicami, praca na rzecz grupy:

  • zachęcanie rodziców do czytania literatury dziecięcej w ramach projektu,, ,,Mały miś w świecie wielkiej literatury” realizacja projektu
  • realizacja zadań z projektów ekologicznych
  • dekorowanie sali i kącików tematycznych zgodnie z aktualną porą roku
  • nauka piosenek i wierszy na uroczystości przedszkolne
  • rozmowy indywidualne z rodzicami
  • obserwacje dzieci
  • praca indywidualna z dzieckiem

Plan opracowała

Beata Słomczyńska