ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC MARZEC
GRUPA I
- LUBIMY RYSOWAĆ I MALOWAĆ
– słuchanie fragmentu wiersza D. Gellner „Kredki siostrzyczki” – rozpoznawanie i nazywanie kolorów; prezentacja przedmiotów do prac plastycznych – grupowanie według podanego kryterium
– porównywanie przedmiotów, stosowanie określeń: długi – krótki, cienki – gruby, duży – mały, czarny – biały
– „W pracowni malarza” – rozmowa na temat pracy malarza połączona z prezentacją reprodukcji obrazów; rozwijanie wrażliwości artystycznej i wyobraźni;
– „Malujemy na folii” – poznanie różnego rodzaju folii – badanie dotykiem, określanie sposobu wykorzystania.
– zabawa badawcza – badanie właściwości folii pod wpływem farby; rozwijanie zmysłu dotyku, ćwiczenie percepcji słuchowej
– „Obrazek na folii” – malowanie farbami na folii bąbelkowej; rozwijanie ekspresji twórczej
– „Rysujemy węglem” – zabawa badawcza; poznajemy właściwości węgla;
– zabawa matematyczna „Geometryczne rytmy” – dostrzeganie regularności, kontynuowanie układów rytmicznych
– „Kolory tęczy” – nazywanie kolorów tęczy; malowanie tęczy palcami
– zabawa plastyczno – dydaktyczna „ Co może być w tym kolorze?”
– „Kolorowy motyl” – malowanie farbami konturowego rysunku motyla zgodnie z instrukcja;
– zabawa dydaktyczno – manualna „ Narysuj coś kolorem…”
Podstawa programowa: I,9,5,6,7,8; III 5, 8; IV 1,11,2,8,9,15,12,13,19,18;
- LUBIMY ŚPIEWAĆ I GRAĆ
– „Gramy na bębenku” – zabawy rytmiczne; prezentacja instrumentu perkusyjnego – bębenka – omówienie wyglądu, słuchanie brzmienia, muzykowanie; rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej
– „Malowane słońce” – malowanie farbą plakatową grubym pędzlem
– „Trampolinek spotyka ptaki” – opowiastka dźwiękonaśladowcza; rozwijanie aparatu artykulacyjnego mowy; doskonalenie percepcji słuchowej, ilustrowanie ruchem opowiadania; poznanie nazw niektórych ptaków
– malowanie farbami plakatowymi inspirowane muzyką poważną; wyrażanie emocji za pomocą twórczości plastycznej
– zagadki dźwiękowe „Co to za dźwięk”
– „Liczymy dźwięki” – zabawa matematyczna „Ile razy zastukano?” – ćwiczenia w liczeniu;
– zabawa rytmiczna „Klaśnięcie, stuknięcie” – rozpoznawanie i kontynuowanie rytmów;
– „Znajdź wyraz” – ćwiczenie słuchu fonematycznego – wyróżnianie sylab w wyrazach
– praca plastyczno – techniczna „Obrazek z kółek” – tworzenie kompozycji origami z kół
– nauka piosenki „Jaka wspaniała orkiestra”
– „Gramy na dzwonkach” – prezentacja nowego instrumentu, dzwonków, muzykowanie;
– zabawa matematyczna „ Liczymy płytki” – liczenie, stosowanie liczebników porządkowych
– ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne
– zabawa muzyczno – plastyczna „Kropki, kreski”
– „Brzęczydełka z zakrętek”- praca techniczna: wykonanie grzechotki, muzykowanie;
– słuchanie wiersza A. Frączek „Przedszkolna orkiestra” – rozmowa; słuchanie ze zrozumieniem i wypowiadanie się na temat wiersza
– zabawa muzyczna „Nisko, czy wysoko”
Podstawa programowa: I 5,7; IV 12,7,8; III 5,8; IV 2,3,15,11;
- WIOSNA, WIOSNA
– obserwacja zmian zachodzących wiosną w przyrodzie;
– słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Trampolinek szuka wiosny”; słuchanie ze zrozumieniem
– nauka piosenki „Idzie wiosna”
– „Wiosenna pogoda” – słuchanie wiersza J. Wrzesień „Deszcz wiosenny z pokazywaniem i naśladowaniem głosem; rozmowa na temat wiosennej pogody połączona z oglądaniem ilustracji; poznanie cech wiosennej pogody;
– przypomnienie o konieczności dostosowania ubioru do pogody;
– „Kolorowa suknia Pani Wiosny” – praca plastyczno – techniczna
– zabawa matematyczna „Ile razy bocian zaklekotał?”- przeliczanie elementów; rozwijanie umiejętności liczenia; posługiwanie się liczebnikami głównymi
– improwizacja ruchowa „Taniec motylka”
– „Wiosenny kosz kwiatów” – ozdabianie koszyka, umieszczanie kompozycji kwiatowej
– poznanie nazw i wyglądu wiosennych kwiatów; rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych
– „Wiosenna gra planszowa” – wspólne wykonanie gry planszowej; wdrażanie do przestrzegania ustalonych zasad; doskonalenie umiejętności matematycznych; rozwijanie umiejętności konstruowania gry planszowej;
Podstawa programowa: III 5,7; IV 2,16,18,7,12,13,18,16; I 5,7; IV 11,15; III 8; IV 1,7,8, 2, 1; II 1,8; III 1,5;
- WIOSENNE PORZADKI
– „Jakie porządki robi wiosna?” – słuchanie wiersza D. Gellner „Wiosenne porządki” słuchanie wiersza ze zrozumieniem i wypowiadanie się na jego temat; poznanie rodzajów wiosennych prac w ogrodzie; doskonalenie umiejętności klasyfikowania;
– co służy do sprzątania – burza mózgów; wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu; poznawanie urządzeń wykorzystywanych do sprzątania;
– zabawa sensoryczna „Tajemniczy worek”
– „Porządek i bałagan” – łączenie obrazków w logicznie pasujące pary – porównywanie i grupowanie obiektów;
– „Sprzątamy w sali” – ćwiczenie stosunków przestrzennych, używanie określeń przyimkowych: na, pod, w;
– Robimy porządki w szafie – zabawa dydaktyczna „Układamy w szafie”
– słuchanie wiersza D. Gellner „Gdy nadchodzi wiosna” – słuchanie wiersza ze zrozumieniem i wypowiadanie się na jego temat
– „Wiosenny parapet” – prowadzenie prostej uprawy roślin – sadzenie rzeżuchy, fasoli itp. Poznanie warunków niezbędnych roślinom do życia; rozwijanie zainteresowań przyrodą; wzbogacanie wiadomości na temat uprawy roślin
– zabawa słuchowa „Gramy w zielone”
– Wierzbowe gałązki – rozmowa na temat wierzbowych bazi, badanie zmysłami;
– „Szukamy czegoś miłego i miękkiego” – rozwijanie zmysłu dotyku
– praca plastyczno – techniczna „Wierzbowe gałązki”- rozwijanie sprawności manualnych
Podstawa programowa: III 5; IV 2,18; II 11; IV 1,2,12,14,16,17,18; III 8; I 5,2; IV 12,15;
Rozwijanie sprawności ruchowej: zabawy ruchowe, ćwiczenia poranne, gimnastyczne; zabawy na świeżym powietrzu, spacery;
Wydarzenia w miesiącu marcu:
- 2 marca – uroczystość z okazji nadania imienia „Miś Uszatek” naszemu przedszkolu
- 18 marca – Międzynarodowy Dzień Słońca – mobilne planetarium
- 21 marca – Pierwszy Dzień Wiosny
- 22 marca – Światowy Dzień Wody
- 28 marca – warsztaty balonowe
Opracowała: Edyta Marchel