PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ STYCZEŃ GR. V
TEMAT TYGODNIA: NOWY ROK
PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 8, 9; II 2, 8; III 2, 4, 5, 8; IV 2, 4, 5, 7, 8, 14, 15, 16
REALIZACJA:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Woda.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu WODA.
- Prezentacja litery W – KP2,
- Zabawa dydaktyczna z elementami dramy „Litera W”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP2,
- Zabawa słowna „Słyszysz w w tych słowach?”.
- Wykonanie pracy plastycznej „Wodny obraz wyspy”.
- Zabawa matematyczna „Więcej – mniej”.
- Rysowanie palcami litery W na śniegu lub patykiem w piasku.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Niezwykły zegar.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Opowieść ruchowa „O nietoperzu, który zaspał”.
- Zabawa ruchowa aktywizująca i wzmacniająca więzi w grupie „Zimowe powitanie bałwanków”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Urszuli Piotrowskiej Powitanie Nowego Roku. – Rozmowa na temat wiersza.
- Ćwiczenie matematyczne, tworzenie logicznie skonstruowanych zbiorów – KP2,
- Zabawa przygotowująca do podjęcia nauki czytania „Pory roku”.
- Zabawa matematyczna „Do czterech”.
- Rozmowa kierowana na podstawie wcześniejszej zabawy, utrwalanie umiejętności wymieniania pór roku w odpowiedniej kolejności.
- Zabawa logiczna z elementami kodowania „Zegar na wieży”.
- Zabawa integrująca grupę, utrwalająca nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych oraz kształtująca poczucie bezpieczeństwa w grupie.
- Rozmowa kierowana na temat czasu świętowania Nowego Roku, wcześniej świąt Bożego Narodzenia.
- Praca plastyczna „Mój świąteczny dzień”.
- Zabawa matematyczna „Policz, czy wystarczy”.
- Zabawa z elementami kodowania „Tańce po śladzie”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.
W ogrodzie:
- Zabawa matematyczna z elementami kodowania „Ślady butów”.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, opisywanie wyglądu zimowego ogrodu przedszkolnego.
TEMAT TYGODNIA: BALE W KARNAWALE
PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 9; II 2, 8, 9; III 5, 6, 8; IV 2, 4, 5, 8, 9
REALIZACJA:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Łopata – rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu ŁOPATA.
- Prezentacja litery Ł – KP2
- Zabawa dydaktyczna „Litera Ł”.
- Ćwiczenie grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP2
- Zabawa słowna „Słyszysz ł w tych słowach?”.
- Zabawa integrująca grupę „Zaśpiewaj swoje imię”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Karnawałowa zabawa.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa dydaktyczna „Mój wymarzony strój na bal karnawałowy”.
- Zabawa z elementami dramy „Kim jestem?”.
- Doskonalenie uważnego patrzenia, łączenie przedmiotów w pary, przeliczanie – wykonanie ćwiczeń w KP2
- Praca plastyczna „Strój karnawałowy”.
- Zabawa w kręgu na powitanie „Witamy się różnymi częściami ciała”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Maciejki Mazan Karnawał – rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa integrująca w kole „Podaj dalej”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Maciejki Mazan Maska dla Wojtka.
- Rozmowa na temat opowiadania.
- Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych, kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmu – wykonanie ćwiczeń w KP2
- Zabawa matematyczna „Ile balonów?”.
- Zabawa ruchowa „Taniec z balonami”.
- Zabawa integrująca w kole „Kogo mam na myśli?”.
- Zabawa dydaktyczna „Słyszę i liczę”.
- Ćwiczenie grafomotorycznie, kształtowanie umiejętności odczytywania informacji z ilustracji, przeliczanie – KP2
- Praca plastyczna „Balonowe stworki”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.
W ogrodzie:
- Zabawa ruchowa z elementami kodowania „Kolorowy start”.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, opisywanie wyglądu zimowego ogrodu przedszkolnego.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Bieg ze zmianą kierunku”.
- Zabawa z elementem równowagi – przechodzenie po ścieżce
TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 8, 9; II 2, 8, 9; III 2, 5, 8; IV 1, 2, 5, 7, 8,9,11,12,15
REALIZACJA:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Zamek.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu ZAMEK.
- Prezentacja litery Z – KP2
- Zabawa dydaktyczna „Litera Z”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP2
- Zabawa słowotwórcza „Słowa na głoskę z”.
- Praca plastyczna „Wielkie Z”.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac, porównywanie ich z pracami innych dzieci.
- Zabawa integrująca w kole „Powitanie z liczbami”.
- Przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 5 – KP2
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Utrwalanie znajomość graficznego zapisu liczby 5 – wykonanie ćwiczenia w KP2
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pięcioosobowe koła”.
- Zabawa matematyczna „Po pięć”.
- Ćwiczenie słuchowe „Ile uderzeń”.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego „Dokończ słowo”.
- Zabawa bieżna „Bieg z chustką”.
- Zabawa dydaktyczna ćwicząca spostrzegawczość „Co widzisz?”.
- Rozmowa na temat przygotowywania miłych niespodzianek.
- Zabawa z elementami kodowania „Kwiatek dla babci”
- Ćwiczenie ruchowo-graficzne, rysowanie w powietrzu obiema rękami konturów wybranych przedmiotów, np.: domu, kwiatka, prezentu, drzewa.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Dla babci i dziadka”.
- Zabawa integrująca w kole „Jak się dziś czuję”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Moja Rodzina.- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa dydaktyczna „Członkowie rodziny”.
- Zawody naszych dziadków – zainteresowanie pracą naszych najbliższych, poznawanie mało znanych, ginących zawodów – Plansza demonstracyjna
- Uzupełnianie brakującymi elementami drzewa genealogicznego, próby odczytywania sylab – wykonanie ćwiczeń w KP2
- Praca plastyczna „Moje drzewo genealogiczne”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.
W ogrodzie:
- Rysowanie patykami na piasku lub śniegu wzorów literopodobnych – ćwiczenie motoryki.
- Zabawa „Stopa za stopą”.
- Rysowanie patykami na piasku wzorów literopodobnych.
- Zabawa z elementami kodowania „Trzy kroki”.
- Marsz po obramowaniu piaskownicy – ćwiczenie równowagi.
TEMAT TYGODNIA: ZIMOWA OLIMPIADA SPORTOWA
PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 9; II 2, 8, 9; III 5, 8; IV 2, 4, 5, 8, 9, 14, 18
REALIZACJA:
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Kot.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu KOT.
- Prezentacja litery K – KP2
- Zabawa dydaktyczna „Litera K”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP2,
- Zabawa słowotwórcza „Słowa na głoskę k”.
- Praca plastyczna „Kolorowe K”.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac, porównywanie ich z pracami innych dzieci.
- Zabawa w kole na powitanie „Zaczarowany krąg”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Urszuli Piotrowskiej Zimowi lokatorzy – rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa dydaktyczna „Co to za sport?”.
- Rozmowa na temat różnych sportów zimowych – Plansza demonstracyjna
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Łyżwiarze”.
- Obejrzenie prezentacji multimedialnej na temat igrzysk olimpijskich na podstawie ilustracji
- Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej oraz odwzorowywania – KP2
- Wykonanie pracy technicznej – podium dla medalistów z Wycinanki – wypychanki
- Zabawa ruchowa „Slalom narciarski”.
- Zabawa z elementami mocowania i dźwigania „Kto ma więcej siły”.
- Zabawa ruchowa „Spadające śnieżynki”.
- Ćwiczenie oddechowe „Śnieżynki”. – usprawnianie aparatu mowy
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczne pudełko”.
- Zabawa matematyczna „Zimowe szaliki”- przeliczanie elementów w zbiorze
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 6 – KP2, s. 59.
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Zabawa ruchowa „Sześć razy powtarzamy”.
- Wykonanie pracy plastycznej „Geometryczny szalik”.
- Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej – KP2, s. 59, ćw. 1.
- Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania – k. 5 z KK.
- Zabawa matematyczna „Odwzoruj”.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Kulig”.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pozycje na polecenie”.
- Zabawa integracyjna w kole na powitanie „Witamy się jak…”.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Dziwne sporty”.
- Zabawa dydaktyczna „Co myślę o…”.
- Burza mózgów na temat „Bezpieczna zimowa zabawa”
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellner Narciarze – rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa dydaktyczna wprowadzająca temat zajęć „Zimowe pejzaże”.
- Rozmowa kierowana na temat „Dlaczego jeździmy w góry?”.
- Zabawa ruchowa z elementami naśladowania „Jedziemy w góry”.
- Zabawa językowa „Co mogło się wydarzyć”.
- Zabawa ruchowa „Sanki”.
- Praca plastyczna „Polskie góry”.
- Oglądanie albumów związanych z górami, wysłuchanie informacji czytanych przez N.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI.
W ogrodzie:
- Zabawa ruchowa „Śnieżna bitwa”.
- Zabawa ruchowa „Toczymy kule”.
- Zabawy ze śniegiem, lepienie babek, ćwiczenie małej motoryki.
- Zabawa „Zimowy berek”.
- Obserwowanie zmieniającej się pogody, dostosowywanie ubioru do panującej aktualnie pory roku.
PRACA NA RZECZ GRUPY, WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:
-przygotowanie pomocy dydaktycznych do zajęć i zabaw
-wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia
-kontakt indywidualny z rodzicami
-nauka wierszy i piosenek tematycznych
-praca indywidualna z dzieckiem
-udział w konkursach,projektach przedszkolnych
-przygotowanie dzieci do Dnia Babci i Dziadka
-wykonanie przez dzieci upominków dla babci i dziadka
WYDARZENIA W PRZEDSZKOLU:
– 17.01 – Dzień Ekologa – Kodeks Ekologa, Drzewko Ekologicznych Uczynków
– 21.01 – Uroczystości związane z Dniem Babci i Dziadka
– 27.01 – Realizacja programu Działaj z „imPETem”
– 31. 01 – 13.02 – Ferie zimowe
Opracowały:
Anita Olszewska
Anna Pirim