Styczeń

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ STYCZEŃ GR. V

TEMAT TYGODNIA: NOWY ROK

PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 8, 9; II 2, 8; III 2, 4, 5, 8; IV 2, 4, 5, 7, 8, 14, 15, 16

REALIZACJA:

 

  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Woda.
  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu WODA.
  • Prezentacja litery W – KP2,
  • Zabawa dydaktyczna z elementami dramy „Litera W”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP2,
  • Zabawa słowna „Słyszysz w w tych słowach?”.
  • Wykonanie pracy plastycznej „Wodny obraz wyspy”.
  • Zabawa matematyczna „Więcej – mniej”.
  • Rysowanie palcami litery W na śniegu lub patykiem w piasku.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Niezwykły zegar.
  • Rozmowa na temat opowiadania.
  • Opowieść ruchowa „O nietoperzu, który zaspał”.
  • Zabawa ruchowa aktywizująca i wzmacniająca więzi w grupie „Zimowe powitanie bałwanków”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Urszuli Piotrowskiej Powitanie Nowego Roku. – Rozmowa na temat wiersza.
  • Ćwiczenie matematyczne, tworzenie logicznie skonstruowanych zbiorów – KP2,
  • Zabawa przygotowująca do podjęcia nauki czytania „Pory roku”.
  • Zabawa matematyczna „Do czterech”.
  • Rozmowa kierowana na podstawie wcześniejszej zabawy, utrwalanie umiejętności wymieniania pór roku w odpowiedniej kolejności.
  • Zabawa logiczna z elementami kodowania „Zegar na wieży”.
  • Zabawa integrująca grupę, utrwalająca nawyk stosowania zwrotów grzecznościowych oraz kształtująca poczucie bezpieczeństwa w grupie.
  • Rozmowa kierowana na temat czasu świętowania Nowego Roku, wcześniej świąt Bożego Narodzenia.
  • Praca plastyczna „Mój świąteczny dzień”.
  • Zabawa matematyczna „Policz, czy wystarczy”.
  • Zabawa z elementami kodowania „Tańce po śladzie”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw III.

W ogrodzie:

  • Zabawa matematyczna z elementami kodowania „Ślady butów”.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, opisywanie wyglądu zimowego ogrodu przedszkolnego.

 

TEMAT TYGODNIA: BALE W KARNAWALE

PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 9; II 2, 8, 9; III 5, 6, 8; IV 2, 4, 5, 8, 9

REALIZACJA:

  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Łopata – rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu ŁOPATA.
  • Prezentacja litery Ł – KP2
  • Zabawa dydaktyczna „Litera Ł”.
  • Ćwiczenie grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie – KP2
  • Zabawa słowna „Słyszysz ł w tych słowach?”.
  • Zabawa integrująca grupę „Zaśpiewaj swoje imię”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Karnawałowa zabawa.
  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa dydaktyczna „Mój wymarzony strój na bal karnawałowy”.
  • Zabawa z elementami dramy „Kim jestem?”.
  • Doskonalenie uważnego patrzenia, łączenie przedmiotów w pary, przeliczanie – wykonanie ćwiczeń w KP2
  • Praca plastyczna „Strój karnawałowy”.
  • Zabawa w kręgu na powitanie „Witamy się różnymi częściami ciała”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Maciejki Mazan Karnawał – rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa integrująca w kole „Podaj dalej”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Maciejki Mazan Maska dla Wojtka.
  • Rozmowa na temat opowiadania.
  • Rozwijanie spostrzegawczości i umiejętności rozpoznawania podstawowych figur geometrycznych, kształtowanie umiejętności dostrzegania i kontynuowania rytmu – wykonanie ćwiczeń w KP2
  • Zabawa matematyczna „Ile balonów?”.
  • Zabawa ruchowa „Taniec z balonami”.
  • Zabawa integrująca w kole „Kogo mam na myśli?”.
  • Zabawa dydaktyczna „Słyszę i liczę”.
  • Ćwiczenie grafomotorycznie, kształtowanie umiejętności odczytywania informacji z ilustracji, przeliczanie – KP2
  • Praca plastyczna „Balonowe stworki”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IV.

 

W ogrodzie:

  • Zabawa ruchowa z elementami kodowania „Kolorowy start”.
  • Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie, opisywanie wyglądu zimowego ogrodu przedszkolnego.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Bieg ze zmianą kierunku”.
  • Zabawa z elementem równowagi – przechodzenie po ścieżce

 

TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 8, 9; II 2, 8, 9; III 2, 5, 8; IV 1, 2, 5, 7, 8,9,11,12,15

REALIZACJA:

 

  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Zamek.
  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu ZAMEK.
  • Prezentacja litery Z – KP2
  • Zabawa dydaktyczna „Litera Z”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP2
  • Zabawa słowotwórcza „Słowa na głoskę z”.
  • Praca plastyczna „Wielkie Z”.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac, porównywanie ich z pracami innych dzieci.
  • Zabawa integrująca w kole „Powitanie z liczbami”.
  • Przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
  • Prezentacja graficznego zapisu liczby 5 – KP2
  • Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
  • Utrwalanie znajomość graficznego zapisu liczby 5 – wykonanie ćwiczenia w KP2
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pięcioosobowe koła”.
  • Zabawa matematyczna „Po pięć”.
  • Ćwiczenie słuchowe „Ile uderzeń”.
  • Ćwiczenie słuchu fonematycznego „Dokończ słowo”.
  • Zabawa bieżna „Bieg z chustką”.
  • Zabawa dydaktyczna ćwicząca spostrzegawczość „Co widzisz?”.
  • Rozmowa na temat przygotowywania miłych niespodzianek.
  • Zabawa z elementami kodowania „Kwiatek dla babci”
  • Ćwiczenie ruchowo-graficzne, rysowanie w powietrzu obiema rękami konturów wybranych przedmiotów, np.: domu, kwiatka, prezentu, drzewa.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Dla babci i dziadka”.
  • Zabawa integrująca w kole „Jak się dziś czuję”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Moja Rodzina.- Rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa dydaktyczna „Członkowie rodziny”.
  • Zawody naszych dziadków – zainteresowanie pracą naszych najbliższych, poznawanie mało znanych, ginących zawodów – Plansza demonstracyjna
  • Uzupełnianie brakującymi elementami drzewa genealogicznego, próby odczytywania sylab – wykonanie ćwiczeń w KP2
  • Praca plastyczna „Moje drzewo genealogiczne”.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.

W ogrodzie:

  • Rysowanie patykami na piasku lub śniegu wzorów literopodobnych – ćwiczenie motoryki.
  • Zabawa „Stopa za stopą”.
  • Rysowanie patykami na piasku wzorów literopodobnych.
  • Zabawa z elementami kodowania „Trzy kroki”.
  • Marsz po obramowaniu piaskownicy – ćwiczenie równowagi.

 

TEMAT TYGODNIA: ZIMOWA OLIMPIADA SPORTOWA

PODSTAWA PROGRAMOWA: I 2, 5, 7, 9; II 2, 8, 9; III 5, 8; IV 2, 4, 5, 8, 9, 14, 18

REALIZACJA:

  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Kot.
  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu KOT.
  • Prezentacja litery K – KP2
  • Zabawa dydaktyczna „Litera K”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP2,
  • Zabawa słowotwórcza „Słowa na głoskę k”.
  • Praca plastyczna „Kolorowe K”.
  • Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac, porównywanie ich z pracami innych dzieci.
  • Zabawa w kole na powitanie „Zaczarowany krąg”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Urszuli Piotrowskiej Zimowi lokatorzy – rozmowa na temat opowiadania.
  • Zabawa dydaktyczna „Co to za sport?”.
  • Rozmowa na temat różnych sportów zimowych – Plansza demonstracyjna
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Łyżwiarze”.
  • Obejrzenie prezentacji multimedialnej na temat igrzysk olimpijskich na podstawie ilustracji
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej oraz odwzorowywania – KP2
  • Wykonanie pracy technicznej – podium dla medalistów z Wycinanki – wypychanki
  • Zabawa ruchowa „Slalom narciarski”.
  • Zabawa z elementami mocowania i dźwigania „Kto ma więcej siły”.
  • Zabawa ruchowa „Spadające śnieżynki”.
  • Ćwiczenie oddechowe „Śnieżynki”. – usprawnianie aparatu mowy
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Magiczne pudełko”.
  • Zabawa matematyczna „Zimowe szaliki”- przeliczanie elementów w zbiorze
  • Prezentacja graficznego zapisu liczby 6 – KP2, s. 59.
  • Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
  • Zabawa ruchowa „Sześć razy powtarzamy”.
  • Wykonanie pracy plastycznej „Geometryczny szalik”.
  • Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej – KP2, s. 59, ćw. 1.
  • Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania – k. 5 z KK.
  • Zabawa matematyczna „Odwzoruj”.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Kulig”.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Pozycje na polecenie”.
  • Zabawa integracyjna w kole na powitanie „Witamy się jak…”.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Dziwne sporty”.
  • Zabawa dydaktyczna „Co myślę o…”.
  • Burza mózgów na temat „Bezpieczna zimowa zabawa”
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellner Narciarze – rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa dydaktyczna wprowadzająca temat zajęć „Zimowe pejzaże”.
  • Rozmowa kierowana na temat „Dlaczego jeździmy w góry?”.
  • Zabawa ruchowa z elementami naśladowania „Jedziemy w góry”.
  • Zabawa językowa „Co mogło się wydarzyć”.
  • Zabawa ruchowa „Sanki”.
  • Praca plastyczna „Polskie góry”.
  • Oglądanie albumów związanych z górami, wysłuchanie informacji czytanych przez N.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI.

W ogrodzie:

  • Zabawa ruchowa „Śnieżna bitwa”.
  • Zabawa ruchowa „Toczymy kule”.
  • Zabawy ze śniegiem, lepienie babek, ćwiczenie małej motoryki.
  • Zabawa „Zimowy berek”.
  • Obserwowanie zmieniającej się pogody, dostosowywanie ubioru do panującej aktualnie pory roku.

PRACA NA RZECZ GRUPY, WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

-przygotowanie pomocy dydaktycznych do zajęć i zabaw

-wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia

-kontakt indywidualny z rodzicami

-nauka wierszy i piosenek tematycznych

-praca indywidualna z dzieckiem

-udział w konkursach,projektach przedszkolnych

-przygotowanie dzieci do Dnia Babci i Dziadka

-wykonanie przez dzieci  upominków dla babci i dziadka

 

WYDARZENIA W PRZEDSZKOLU:

– 17.01 – Dzień Ekologa – Kodeks Ekologa, Drzewko Ekologicznych Uczynków

– 21.01 – Uroczystości związane z Dniem Babci i Dziadka

– 27.01 – Realizacja programu Działaj z „imPETem”

– 31. 01 – 13.02 – Ferie zimowe

Opracowały:

Anita Olszewska

Anna Pirim