ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ GRUPA I
- CZEKAMY NA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA
– Kim jest Święty Mikołaj – rozmowa na temat postaci Świętego Mikołaja; prezentacja ilustracji przedstawiających Mikołaja. Odszukanie na mapie Laponii. Rozmowa na temat dobrych uczynków – rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych, budzenie radości z obdarowywania innych
– kolorowanie konturowej sylwety Mikołaja, uzupełnienie elementów stroju
– zabawa plastyczna „Worek prezentów” – rysunek kredkami
– „List do Mikołaja” – zabawa plastyczna techniką kolażu; pokaz połączony z rozmową o pakowaniu i nadawaniu listów; wspólna rozmowa na temat mikołajkowych prezentów – rozwijanie wrażliwości na potrzeby innych; rozwijanie pomysłowości, rozwijanie umiejętności i wypowiadania się na określony temat
– zabawa dydaktyczna: „Wysoki – niski” – kształtowanie umiejętności porównywania wysokości osób i przedmiotów; relacja wysoki – niski
– zabawa dydaktyczna „Zgadnij, co to?” – liczymy pierniczki i Mikołaje; nauka rymowanki z pokazywaniem; rozwijanie umiejętności liczenia, stosowanie określenia tyle samo
– zabawa emocjonalna „Dotknij i powiedz, co to jest?” – rozwijanie wrażliwości dotykowej
– nauka piosenki „Mikołaj”
– zabawa słowna „Rozpoznaj dźwięk” – rozwijanie percepcji słuchowej
– zabawa dydaktyczna „Układanka” – układanie obrazków z części; rozwijanie percepcji wzrokowej;
– słuchanie wiersza D. Gellner „Orszak mikołajkowy” – rozmowa na temat treści wiersza; słuchanie ze zrozumieniem; rozwijanie mowy i myślenia;
– praca plastyczna „Mikołaj” – rozwijanie umiejętności plastycznych
– „Skarpeta Mikołaja” – ozdabianie konturu dużej skarpety na prezenty
Podstawa programowa: III 2,5,6,7,8,9; IV 2,5,8, 12; II 6; I 5,7,9,6; IV 16,18; II 1,4; I 5;
- SPOTKANIE W TEATRZE
– zabawa słowna „Jestem wesoły, kiedy…?”
– zabawa „Co się zmieniło?” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej
– W teatrze” – zapoznanie dzieci z pojęciami: widownia, aktor, sztuka teatralna, spektakl, przedstawienie, kurtyna, rola; rozmowa na temat tego, jak należy zachowywać się w teatrze;
– zabawy w teatr – rozwijanie ekspresji twórczej: słownej i ruchowej
– zabawa słowna „ Co to jest?” – próby definiowania nazw przedmiotów codziennego użytku
– Trampolinek ratuje kota – oglądanie teatrzyku kukiełkowego do tekstu U. Piotrowskiej ; rozmowa na temat treści, próby opowiadania kolejnych wydarzeń z teatrzyku; wymyślanie tytułu teatrzyku; rozwijanie mowy i myślenia, poznanie znaczenia pojęcia tytuł, rozwijanie wyobraźni językowej, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; doskonalenie przeliczania i segregowania według koloru;
– zabawa manualna „Przetnij po linii” – doskonalenie posługiwania się nożyczkami
– „Co robimy najpierw, a co potem?” – rozmowa na temat kolejności wykonywania w ciągu dnia różnych czynności – rozwijanie umiejętności łączenia czynności i ich skutków;
– układanie historyjek obrazkowych we właściwej kolejności – uświadomienie przyczyn i skutków, przewidywanie skutków pewnych zachowań;
– zabawa plastyczna „Dorysuj coś wokół Trampolinka – rozwijanie ekspresji ruchowej i plastycznej
– zabawa słowna „Kto to jest?” – próby definiowania nazw osób (wykonawców różnych zawodów), które widzą na obrazkach, np. aktor, malarz, kierowca, lekarz
– zabawa słowna „Co słyszę w przedszkolu?” – nasłuchiwanie i próby nazwania dźwięków dobiegających do Sali przedszkolnej
– zabawa oddechowa „Dmuchaj mocno”
– nauka wyliczani i jej interpretacja, zastosowanie różnych środków wyrazu; rozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej; rozwijanie spostrzegawczości
– zabawa dydaktyczna „Prawda – nieprawda”
– ćwiczenia plastyczne – kolorowanie rysunków przedstawiających postacie z bajek – rozwijanie sprawności manualnej, nazywanie postaci
– zabawa słowna „Kolorowy jak…” – doskonalenie mowy i myślenia
– zabawa dramowa : „Pokaż, jak…” – ilustrowanie ruchem sposobu wykonywania różnych czynności przez ludzi i zwierzęta
– „Symetryczne obrazki” – malowanie techniką odbijania farby w wyniku złożenia kartki; dorysowywanie dowolnych elementów do powstałej barwnej plamy – intuicyjne poszukiwanie środka symetrii. Dostrzeganie symetrii w otoczeniu, rozwijanie kreatywności
Podstawa programowa: I 5; IV 12, 1, 2, 5, 7; III 4, 6, 8, 9; IV 1,2,3,8, 15; I 7, 9; I 9, 8; IV 5;
- ZWIERZĘTA ZIMĄ
– swobodna rozmowa na temat zwierząt prezentowanych na ilustracjach
– zabawa plastyczna „Kolorowe zwierzątka” – kolorowanie kredkami konturowych rysunków zwierząt spędzających zimę w naszym kraju
– ćwiczenia oddechowe „Zapach zimowego lasu”
– rozmowa na temat zimowej pogody; oglądanie ilustracji przedstawiających zimowe krajobrazy i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami
– zimowe zagadki – praca z ilustracją – odgadywanie treści fragmentów ilustracji
– zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”
– z czym kojarzy się zima? – rozpoznawanie obrazków o tematyce zimowej ; uzasadnienie wyboru; poznawanie charakterystycznych cech zimy ; rozwijanie mowy i myślenia skojarzeniowego;
– praca plastyczna „Zimowy świat” – rozwijanie umiejętności plastycznych
– zagadki obrazkowe dotyczące zwierząt zasypiających na zimę lub aktywnych o tej porze roku; nazywanie zwierząt i rozmowa na temat ich trybu życia; wysłuchanie informacji o wybranych zwierzętach;
– zabawa dydaktyczna „Dobieranka” – łączenie obrazków w logiczne pary
– poznanie zwierząt, które zasypiają na zimę, które trzeba dokarmiać o tej porze roku; doskonalenie myślenia przyczynowo – skutkowego
– zabawa matematyczna „Ile jest ptaków w karmniku?” – rozwijanie umiejętności liczenia, tworzenia zbiorów równolicznych
– zabawa słuchowa – dzielenie wyrazów na sylaby z jednoczesnym wykonywaniem ruchu ciała; rozwijanie analizy słuchowej wyrazów
– zabawa dydaktyczna „Znajdź zgubę” – rozwijanie orientacji przestrzennej, wdrażanie do uważnego słuchania poleceń
– rozwiązywanie zimowych zagadek; oglądanie zdjęcia sikorki, opisywanie wyglądu ptaka, poznanie trybu życia i odżywiania; rozmowa na temat pomocy ptakom zimującym w naszym kraju; obserwacja ptaków w karmniku
– praca plastyczna „Karmnik”
– zabawa dydaktyczna „Kto zasypia na zimę?” – utrwalenie nazw zwierząt zasypiających na zimę i aktywnych o tej porze roku; segregowanie elementów według określonej cechy; rozwijanie mowy i myślenia
Podstawa programowa: I 9; IV 1,2,5; II 10; IV 8,12,16,18; I 6; IV 19; IV 1; III 5,8; I 5, 9;
- WESOŁA CHOINKA
– ćwiczenia oddechowe „Wąchamy choinkę”
– rozmowa na temat tradycji świąt Bożego Narodzenia; wyjaśnienie znaczenia słów: tradycja i zwyczaj
– prezentacja ilustracji przedstawiających zwyczaje świąteczne
– wykonanie ozdób świątecznych
– rozwiązywanie zagadek o choince
– wysłuchanie wiersza D. Gellner „Na złotym dywanie”- rozmowa na temat treści; doskonalenie słuchania ze zrozumieniem
– wysłuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Śniegowe płatki na choinkę”- rozmowa na temat przygód Trampolinka; rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem; doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat opowiadania;
– zabawa badawcza „Dlaczego śnieg się topi?”- obserwacja, wnioskowanie o efektach – poznanie właściwości śniegu (lodu); rozbudzanie ciekawości poznawczej;
– rozmowa o tym, dlaczego nie wolno jeść śniegu – odwołanie się do wyników doświadczenia
– zabawa logopedyczna „Wiatr”
– zabawa „Niewidzialny prezent” – odgadywanie nazw prezentów opisanego przez N różnymi środkami wyrazu
– rozwijanie sprawności manualnych i grafomotorycznych – bombka
– nauka piosenki „My jesteśmy choineczki”
– zabawa dydaktyczna „Tak – nie” – doskonalenie uważnego słuchania, ćwiczenie logicznego myślenia
– zabawa dydaktyczna „Czego brakuje?” – ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowe- zabawy manualne – wycinanie nożyczkami dowolnych kształtów – doskonalenie umiejętności prawidłowego trzymania nożyczek i cięcia;
– zabawa słowna „Świąteczne życzenia” – wspólne układanie życzeń dla bliskich – poznawanie tradycji i zwyczajów świątecznych; rozwijanie umiejętności poprawnego mówienia zdań prostych;
Podstawa programowa: I 9; IV 1,7; II 6; III 2,5,6,8,9; IV 2, 1, 3,5,8,19; I 5, 9; IV 7, 12; II 3; I 6,7,9; II 9; IV 2, 8;
- Zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zabawy na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego – rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
- Wydarzenia w miesiącu grudniu:
– 9 grudnia – Spotkanie z Mikołajem godz. 9:15
– 13,14,15 grudnia – Kiermasz Bożonarodzeniowy
– 15 grudnia – Spotkanie przy choince
Opracowała:
Edyta Marchel