Listopad

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO DYDAKTYCZNEJ

LISTOPAD GR VI

Temat tygodnia: W baśniowej krainie

Podstawa programowa: I 5; IV 1, 2, 3, 5, 6, 8, 15

Realizacja:

  • Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie Opowieści o przygodach Calineczki, rozmowa na temat bohaterów utworu.
  • Forum grupowe „Jaki jest morał opowieści o przygodach Calineczki?”.
  • Rozwiązywanie zagadek „Jaka to bajka?”.
  • Zabawy rozwojowe „Wokół bajek”: układanki z bajkami, zabawa „Prawda czy fałsz?”, układanki z sylabami.
  • Zabawa pantomimiczna „Zgadnij, kto to” – odgadywanie postaci z bajek
  • Ćwiczenia motoryki małej „Plastelinowe postacie”.Zabawa logopedyczna „Odgłosy zwierząt”.
  • Wprowadzenie litery l, L – podział wyrazów podstawowych lalka i Leon na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji,
  • Zabawa słownikowa „Wyliczanki lalki Laury”.
  • Praca w grupach „Jaką to ma długość?” – stałość miary.
  • Praca indywidualna „Szablony” – ćwiczenia w odrysowywaniu różnych kształtów.
  • Praca w małych grupach „Słowa i zdania”.
  • Zabawa muzyczna „Taniec czarodziejskiego wiatru” (CD).
  • Bajka matematyczna Bajka o królewiczu Kaziu – wysłuchanie bajki, wykonanie obliczeń, udzielenie odpowiedzi na pytania.
  • Zabawa rozwijająca orientację przestrzenną „Poszukiwacze skarbu”.
  • Zabawa słuchowa „Szukamy szmerów i dźwięków”.
  • Ćwiczenia ortofoniczne „Śpiewamy samogłoski”.
  • Zabawa naśladowcza ćwicząca pamięć „Zrób to co ja” – zapamiętywanie i powtarzanie sekwencji ruchów.
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw IX.
  • Zabawy ruchowe z wykorzystaniem sprzętu ogrodowego. Zabawy z piłką „Piłka parzy”, Zabawa ruchowa „Kierunki w przestrzeni” – ćwiczenie orientacji przestrzennej.
  • Zajęcia plastyczne „Moja ulubiona bajka” – rysunek pastelami olejnymi

Temat tygodnia: Bohaterowie polskich legend

Podstawa programowa: I 5, 7; III 5; IV 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10

Realizacja:

  • Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie Legendy o Orle Białym autorstwa Justyny Bednarek, rozmowa na temat utworu.
  • Wykonanie ćwiczeń w KP2 rozmowa o herbie Gniezna i godle Polski.
  • Palcem po mapie Polski „Poznajemy herby” – wykonanie zadania z Wycinance
  • Krąg grupowy „Herb naszej miejscowości” – poszerzenie wiadomości o najbliższej okolicy.
  • Zajęcia plastyczne „Herb naszej miejscowości”
  • Zabawa „Dawno, dawno temu” – poszerzanie wiedzy o dawnych czasach.
  • Ćwiczenia motoryki małej (wzmacniające mięśnie palców) „Gniotki”.
  • Zabawa ćwicząca spostrzegawczość wzrokową „Znajdź parę”.
  • Wprowadzenie litery i, I – podział wyrazów podstawowych igła i Iga na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów igła i Iga, ustalenie miejsca głoski i w wyrazach, prezentacja litery i, I, zastąpienie literą i, I odpowiednich kartoników w modelach wyrazów
  • Praca plastyczna „Ja i kolega/koleżanka” – zastosowanie spójnika i.
  • Ruchowa zabawa naśladowcza „Tańcowała igła z nitką”.
  • Wykonanie puzzli „Orzeł Biały – godło Polski”.Praca z mapą Europy „Sąsiedzi Polski”,
  • Zabawa edukacyjna „Nazwa Polska w różnych językach”.
  • Spotkanie w kręgu „Jak świętujemy Dzień Niepodległości?”.
  • Zagadki słowne i symboliczne „Jaka to legenda?”.
  • Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie Legendy o Złotej Kaczce autorstwa Agnieszki Frączek, ułożenie historyjki obrazkowej z Wycinanki
  • Spotkanie w kręgu „Bohater Legendy o Złotej Kaczce” – rozmowa o postępowaniu bohatera legendy i wartości dzielenia się.
  • Działania badawcze „Monety”segregowanie, obserwacja, badanie.
  • Zabawa językowa „Moja moneta jest…”.
  • Zajęcia plastyczne „Moneta” – tworzenie modeli monet i wykonanie albumu numizmatycznego.
  • Zabawa z elementami matematyki „Grosik do grosika” – liczenie, dodawanie, odejmowanie.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementami naśladownictwa „Złota Kaczka”.
  • Ćwiczenia poranne – Zestaw X.
  • Zabawa tropiąca w ogrodzie przedszkolnym z elementami matematyki „Gdzie jest skarb?”.

Temat tygodnia: Pomysły na deszczowe dni

Podstawa programowa: I 5, 7; IV 2, 6, 8, 9, 11, 13, 18, 19

Realizacja:

  • Praca z Planszą demonstracyjną – sposoby spędzania czasu wolnego.
  • Ozdabiane pudełek buziami wyrażającymi różne emocje z Wycinanki
  • Działania praktyczne „Używamy latarki”.
  • Pokaz urządzenia i działania badawcze: „Co jest w środku latarki? Jak ona działa?”, „Budowa mojej latarki”.
  • Zabawa symulacyjna „Iskierka”wyjaśnienie zasady działania obwodu zamkniętego.
  • Nauka kodu SOS w alfabecie Morse’a, wysyłanie sygnałów świetlnych SOS.
  • Krąg grupowy „Jak powstaje cień?”.
  • Zajęcia plastyczno-techniczne „Cienie”projektowanie i wycinanie sylwet do teatru cieni, tworzenie rekwizytów do przedstawienia.
  • Wprowadzenie litery d, D – podział wyrazów podstawowych dom i Dorota na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów dom i Dorota, ustalenie miejsca głoski d w wyrazach, prezentacja litery d, D, zastąpienie literą d, D odpowiednich kartoników w modelach wyrazów, pisanie litery palcem.
  • Zabawa „Znajdź drogę do domu” – rysowanie labiryntu.
  • Gra stolikowa „Domino” – budowanie dobrych relacji rówieśniczych.
  • Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Lubię ten nasz wolny czas, rozmowa na temat treści utworu.
  • Zabawa kreatywna „Gra na deszczowe dni” – konstruowanie z dziećmi gry planszowej.
  • Gra planszowa „Na deszczowe dni”.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa „Jesienny deszcz i deszczyk” (CD).
  • Zajęcia edukacyjne „Wagi i ważenie” – pokaz różnych wag i ważenia przedmiotów.
  • Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem wagi „Ile to waży?”– ważenie przedmiotów przez dzieci, stawianie hipotez dotyczących wagi przedmiotów, porównywanie wyników ważenia, osłuchanie z miarami wagi (kilogram, dekagram, gram).
  • Zajęcia praktyczne z wykorzystaniem wagi łazienkowej „Ile ważę?”.
  • Doświadczenie z ważeniem „Co jest cięższe: kilogram pierza czy kilogram kamieni?”.
  • Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Gdzie jest miś?, rozmowa na temat utworu.
  • Zajęcia plastyczne „Miś z kółek” – praca według wzoru, burza mózgów „Do czego możemy wykorzystać misiowe koperty?”.
  • Spotkanie w kręgu „Misiowe przygody” – układanie historii z zachowaniem logiki i ciągłości zdarzeń
  • Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw XI.
  • W ogrodzie: Zabawa bieżna „Dogoń mój cień”, Zabawa naśladowcza „Jestem twoim cieniem”, zabawa bieżna z elementem kodowania „Do biegu, gotowi, start!”.

Temat tygodnia: Nasze ulubione książki

Podstawa programowa: I 5, II 11; III 4, 5; IV 2, 6, 12, 19, 20

Realizacja:

  • Rozmowa z dziećmi o bibliotece – co to jest, do czego służy i jak się z niej korzysta.
  • Rozmowa „Co lubi książka?” – zasady szanowania książek.
  • Prezentacja „Jakie książki są w naszej biblioteczce?”.
  • Zajęcia plastyczne „Ilustracja do książki” – wykonanie ilustracji dowolną techniką,
  • Rozmowa w kręgu „Moja ulubiona książka”.
    Wprowadzenie litery u, U – podział wyrazów podstawowych ul i Ula na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów ul i Ula, ustalenie miejsca głoski u w wyrazach, prezentacja litery u, U, zastąpienie literą u, U odpowiednich kartoników w modelach wyrazów, pisanie litery palcem.
  • Rozmowa w kręgu: „Książki do pracy”.
  • Zabawa ruchowa „Marsz z książką na głowie”.
  • Zabawa ruchowa „Litera U” (CD).
  • Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Nieczytajek i książki, rozmowa na temat tekstu.
  • Praca w grupach „Zbiory książek” – klasyfikacja książek.
  • Rozmowa w kręgu „Naprawiamy książki” i wspólna naprawa książek.
  • Wykonanie zakładki do książki z Wycinanki
  • Zabawa tropiąca „Zakładki do książek”.
  • Zajęcia matematyczne „Zakładki do książek” – wprowadzenie cyfry 4, prezentacja cyfry 4, wodzenie palcem po śladzie cyfry, układanie cyfry 4 z drucika kreatywnego, utrwalenie pojęcia cyfry, zabawa dydaktyczna „Cztery”, zabawa dydaktyczna „Kto jest czwarty?”.
  • Praca indywidualna przy stolikach: ćwiczenia dłoni, tangramy, kolorowanki według własnego pomysłu.
  • Zabawa „Głoskowe rysowanki” – rysowanie przedmiotów, w których nazwie występuje dana głoska.
  • Zabawa „Rytm i słowa” – dzielenie wyrazów na sylaby.
  • Działania badawcze „Z czego składa się książka?”.
  • Działania praktyczne „Robimy książki” – składanie kartek, przygotowanie kartek do zszywania, zszywanie książek.
  • Rozmowa w kręgu „Pomysł na książkę”.
  • Zajęcia plastyczne „Moja książka” – tworzenie wnętrza książki, projektowanie okładki, krąg grupowy „Prezentacja książek”.
  • Zabawa językowa „Rymowanki”.
  • Zabawa ćwicząca pamięć „Błyskotliwa sroka”.
  • Ćwiczenia poranne – Zestaw XII.
  • W ogrodzie zabawy sportowe, zabawy swobodne z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypomnienie o zasadach bezpieczeństwa.

Wydarzenia:

  • 11 – Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna
  • 11 – Zebranie dla Rodziców godzina 18:00
  • 11 – Dzień Życzliwości – zbieranie karmy dla zwierząt do schroniska
  • 11 – Światowy Dzień Pluszowego Misia

Współpraca z Rodzicami, praca na rzecz grupy:

  • Wykonywanie tablicy dydaktycznej zgodnie z tematyką tygodnia
  • Gromadzenie i przygotowanie materiałów do zajęć
  • Kontakty z rodzicami wynikające z aktualnych potrzeb

Opracowała: Anita Olszewska