PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ LISTOPAD GR. V
- Temat tygodnia: W BAŚNIOWEJ KRAINIE
Podstawa programowa: I 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9; II 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9; III 2, 3, 5, 8;
IV 1, 2, 3, 5, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 12, 15, 16, 18, 19.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Zaczarowany tunel”
- Zabawa rozwijająca sprawność manualną i samodzielność „Guziki”
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Lampa. Rozmowa na temat
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu LAMPA.
- Prezentacja litery L – KP1, s. 50.
- Zabawa konstrukcyjna „Litera L”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP1, s. 50, ćw. 1, s. 51, ćw. 1, 2.
- Zabawa wzbogacająca słownictwo „Słowa na głoskę l”.
- Praca plastyczna, wyklejanie szablonu litery z plasteliny „Duże L”.
- Zabawa dydaktyczna „L..”.
- Wycinanie nożyczkami po liniach prostych, łamanych i falistych.
- Zwrócenie uwagi na właściwą technikę mycia rąk i samodzielnego korzystania z toalety.
- Zabawa na powitanie „Mój humor”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej To wszystko przez krowę. Rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Buźki”.
- Burza mózgów „Kiedy pokazujemy emocje?”.
- Zabawa dydaktyczna „Obrazkowe memory”.
- Zabawa muzyczna „Wesoło czy smutno?”.
- Kształtowanie umiejętności opisywania sytuacji, ćwiczenie z elementami kodowania – KP1, s. 52, ćw. 1, 2.
- Zabawa pantomimiczna „Moje emocje”.
- Ćwiczenie słuchu fonematycznego „Czyje to imię?”.
- Zabawa rozwijająca kompetencje społeczne, kształtowanie umiejętności objaśniania kolejności zdarzeń „Co by było, gdyby?”.
- Zabawa integrująca, zainicjowanie podróży do Krainy bajek.
- Pierwszy przystanek – zagadki słowne „Co to za bajka?” – 9 z PD.
- Drugi przystanek – zabawa ruchowa „Bajkowe postaci”.
- Trzeci przystanek – zabawa pantomimiczna „Bajkowe kalambury”.
- Czwarty przystanek – ćwiczenie sprawności manualnej.
- Piąty przystanek – ćwiczenia z elementami kodowania, objaśnianie zdarzeń w historyjce obrazkowej – KP1, s. 53, ćw. 1, 2.
- Koniec podróży, dotarcie do Krainy Bajek – zajęcia relaksujące, kształtujące nawyk korzystania z odpoczynku.
- Nauka piosenki Słowa (CD, 7).
- Wycinanie kartoników z elementami z bajek i układanie ich zgodnie z tym, z jakiej pochodzą bajki – W. k. 9.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Świat bajek. Rozmowa na temat wiersza.
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych bajek czytanych z rodzicami.
- Zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka?” – p. 9 z PD.
- Zabawa ćwicząca procesy poznawcze „Jaś i …”.
- Zabawa ruchowa „Krasnoludki”.
- Zabawa konstrukcyjna „Zamek dla księżniczki lub księcia”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne i grafopercepcyjne – KP1, s. 54, ćw. 1, 2.
- Czytanie ulubionych bajek literatury dziecięcej– p. 9 z PD.
- Układanie książek w biblioteczce, sprawdzanie, które z książek wymagają naprawy.
- Zabawa dydaktyczna z kodowaniem i rozpoznawaniem figur geometrycznych „Zaczarowany kuferek”.
- Zagadka logiczna z kodowaniem.
- Otworzenie kuferka, w którym znajdują się złote, srebrne i brązowe monety (wycięte z tektury).
- Ćwiczenia logiczne i matematyczne – KP1, s. 55, ćw. 3, 4.
- Praca plastyczna z elementami kodowania „Chatka z piernika”.
- zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
- zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów terenowych
- Temat tygodnia: BOHATEROWIE POLSKICH LEGEND
Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7, 8, 9; II 2, 7, 9; III 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9; IV 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19.
- Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 61.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Indyk.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu INDYK.
- Prezentacja litery I – KP1, s. 56.
- Zabawa dydaktyczna „Litera I”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne i ćwiczenie percepcji słuchowej – KP1, s. 56, ćw. 1, s.57, ćw. 1, 2.
- Zabawa słowotwórcza – „Słowa na głoskę i”.
- Praca plastyczna „Wielkie I”. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac.
- Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 62.
- Zagadka z wykorzystaniem zmysłu węchu „Co tak pachnie?”.
- Wysłuchanie czytanej przez N. legendy Marty Berowskiej Toruńskie pierniki. Rozmowa na temat legendy.
- Ćwiczenie percepcji wzrokowej, przeliczanie, ćwiczenie grafomotoryczne – KP1, s. 58, ćw. 1, 2.
- Zabawa matematyczna „Ile mamy pierników?”.
- Zabawa pantomimiczna „Gorący pierniczek”.
- Wykonanie pracy plastyczno-technicznej z W, k. 10.
- Słuchanie fragmentów polskich legend czytanych przez N. Rozmowa na ich temat.
- Zabawa parateatralna „Rzeźby w lustrze”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 63.
- Zabawa dydaktyczna „Tajemniczy los” – zabawa uspołeczniająca rozwijająca kreatywność.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – układanie obrazków pociętych na części i przyklejenie ich na kartkę – ćwiczenie rozwijające słownictwo.
- Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?” – aktywność kształtująca kompetencje osobiste i społeczne.
- Kształtowanie orientowania się w dziedzictwie kulturowym, ćwiczenie grafomotoryczne z kodowaniem – wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 59, ćw. 1, 2.
- Nauka układu ruchowego do piosenki Słowa (CD, 7).
- Zabawa „Które słowo nie pasuje?” (CD, 8)
- Rozmowa na temat „Czym są miejsca pamięci narodowej?” – PD, p. 10.
- Wyjście na spacer pod pomnik żołnierzy i zapalenie znicza. Powrót do przedszkola, rozmowa podsumowująca wyjście.
- Prezentacji mapy Polski, odnalezienie i wskazanie na niej swojej miejscowość. Rozmowa na temat kraju, w którym mieszkają dzieci.
- Prezentacja multimedialna na temat „Symbole Polski”. Do zajęć można też wykorzystać planszę demonstracyjną – PD, p. 10.
- Wysłuchanie hymnu narodowego (zwrócenie uwagi na właściwą postawę podczas słuchania hymnu).
- Praca plastyczno-techniczna „Flaga”.
- Utrwalanie znajomości poznanych liter, kształtowanie koordynacji oko–ręka – wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 60, ćw. 1, 2.
- zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
- zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów
- Temat tygodnia: POMYSŁY NA DESZCZOWE DNI
Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7, 8, 9; II 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11; III 2, 3, 5, 6, 8, 9; IV 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19.
- Zabawa dźwiękonaśladowcza „Deszczowe krople”.
- Rysowanie autoportretu pod parasolem – KP2, s. 1.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Dom. Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu DOM.
- Prezentacja litery D – KP2, s. 2.
- Zabawa konstrukcyjna „Litera D”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, percepcji słuchowej – KP2, s. 2, ćw. 1, s. 3, ćw. 1, 2.
- Zadanie poszerzające zasób słownictwa „Słowa na głoskę d”.
- Praca plastyczna „Wielkie D”. Opisywanie swoich prac.
- Zabawa logopedyczna „Odgłosy deszczu”.
- Zabawa dramowa „Co to za pogoda?”.
- Zagadka słuchowa „Odgłosy wody”.
- Doświadczenie „Co pływa, a co tonie?” – wykonanie pierwszego doświadczenia w KP2, s. 4.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Kształtowanie gotowości do uważnego dokonywania obserwacji i wyciągania z niej wniosków. Kształtowanie pojmowania pomiaru odległości i długości. Rozwijanie postawy otwartości na wiedzę i gotowości do jej zdobywania: doświadczenie „Magiczna plastelina”, doświadczenie „Co się rozpuści?”, doświadczenie „Szybkie rozpuszczanie”, doświadczenie „Dziwny ziemniak”.
- „Deszczomierz” – wykonanie drugiego doświadczenia w KP2, s. 4.
- Wycinanie kropel wody po śladzie.
- Ćwiczenie płynności ruchów „Deszczowy taniec”.
- Praca plastyczno-techniczna „Kolorowe zwierzaki” – W, k. 11.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Jak się dobrze bawić? Rozmowa na temat wiersza.
- Rozmowa kierowana na temat gier planszowych, jakie są w przedszkolu, oraz tych, które dzieci mają w domach.
- Rozmowa na temat „Czy umiem przegrywać?”.
- Zabawa dydaktyczna „Co to za emocje?”.
- Kształtowanie samodzielności, poczucia sprawstwa i umiejętności uczciwej współpracy – wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 5, ćw. 1.
- Przygotowanie pionków do gry z modeliny.
- Zabawa dydaktyczna „Moja gra”.
- Zapoznanie z fragmentem utworu Fryderyka Chopina Preludium Des-dur (deszczowe) – CD, 40.
- Praca plastyczna z elementami kodowania – W, k. 12.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Bożeny Formy Spacer w deszczu. Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kałuże”.
- Zabawa matematyczna połączona z różnicowaniem liczby dźwięków „Liczymy krople”.
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Omiń kałuże”.
- Zabawa ruchowo-graficzna „Spacerujemy i rysujemy”.
- Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania – 3 z KK.
- Ćwiczenia grafopercepcyjne, kreślenie znaków literopodobnych – KP2, s. 6, ćw. 1, 2, 3.
- Zabawa ruchowa „Berek”. Rozmowa po skończonej zabawie na temat emocji towarzyszących dzieciom w czasie tego rodzaju zabaw, rywalizacji.
- Zabawa dydaktyczna „Jesienne porównania”.
- Określenie zjawisk atmosferycznych przedstawionych na ilustracjach.
- Zabawa badawcza „Kolory późnej jesieni”.
- Opisywanie swoich ilustracji – kształtowanie umiejętności wypowiadania się poprawnie pod względem językowym i gramatycznym.
- Ćwiczenie matematyczne, utrwalanie znajomości poznanych liter, ćwiczenie grafomotoryczne – KP2, s. 7, ćw. 1, 2, 3.
- zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
- zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów
- 4. Temat tygodnia: NASZE ULUBIONE KSIĄŻKI
Podstawa programowa: I 5, 6, 7, 8, 9; II 2, 8, 9; III 2, 3, 4, 5, 8; IV 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Ulewa. Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu ULEWA.
- Prezentacja litery U – KP2, s. 8.
- Zabawa dydaktyczna „Litera U”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej – KP2, s. 8, ćw. 1, s. 9, ćw. 1, 2.
- Zabawa poszerzająca słownictwo „Słowa na głoskę u”.
- Praca plastyczna „Litera U”.
- Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Znajdź literę U”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Skąd się biorą książki? Rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa dydaktyczna „Kupujemy książki”.
- Ćwiczenie wspierające umiejętność uważnego patrzenia i analizowania grafik oraz obrazów – KP2, s. 10, ćw. 1.
- Zabawa matematyczna „Więcej czy mniej”.
- Praca plastyczna „Ilustracje z bajki”, rysowanie obrazka – W, k. 13.
- Obejrzenie prezentacji multimedialnej Jak powstają książki?. Rozmowa na temat obejrzanej prezentacji.
- Praca całej grupy – stworzenie albumu prezentującego najpiękniejsze zakątki Warszawy, wspólne wykonanie strony tytułowej i okładki do albumu
- Wysłuchanie czytanej przez N. książki wykonanej przez dzieci.
- Ćwiczenie rozwijające myślenie logiczne, ćwiczenie orientowania się w położeniu przedmiotów względem siebie – KP2, s. 11, ćw. 1, 2.
- Przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 4 – KP2, s. 12.
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Utrwalanie znajomość graficznego zapisu liczby 4 – KP2, s. 12, ćw. 1.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Czteroosobowe koła”.
- Zabawa matematyczna „Po cztery”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Książki. Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa matematyczna „Bibliotekarz”.
- Zabawa pantomimiczna „Bohaterowie książek”.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementami kodowania „Książki na półki”.
- Ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie tworzenia równolicznych zbiorów – KP2, s. 13, ćw. 1, 2.
- Wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Zakładka do książki”.
- zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
- zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów
Praca na rzecz grupy, współpraca z rodzicami:
- rozmowy bezpośrednie, telefoniczne z rodzicami na tematy funkcjonowania dziecka w przedszkolu, wzajemna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń
- zebranie z Rodzicami
- praca indywidualna z dzieckiem
- wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia o wysyłanie na stronę przedszkola prac plastycznych dzieci
- przygotowanie chętnych dzieci do II wystąpień w ramach konkursu muzycznego pt. „Grać każdy może”
- realizacja zadań z poszczególnych modułów projektu „Z kulturą mi do twarzy”
Wydarzenia:
– 10.11 – Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna
– 22.11 – Dzień Życzliwości – zbieranie karmy dla zwierząt do schroniska
– 24.11 – Światowy Dzień Pluszowego Misia
Opracowały: Anna Pirim, Anita Olszewska