Listopad

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ LISTOPAD GR. V

  1. Temat tygodnia: W BAŚNIOWEJ KRAINIE

Podstawa programowa:  I 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9;   II 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9;   III 2, 3, 5, 8;

IV 1, 2, 3, 5, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 13, 12, 15, 16, 18, 19.

  • Zabawa ruchowa z elementem czworakowania „Zaczarowany tunel”
  • Zabawa rozwijająca sprawność manualną i samodzielność „Guziki”
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Lampa. Rozmowa na temat
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu LAMPA.
  • Prezentacja litery LKP1, s. 50.
  • Zabawa konstrukcyjna „Litera L”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP1, s. 50, ćw. 1, s. 51, ćw. 1, 2.
  • Zabawa wzbogacająca słownictwo „Słowa na głoskę l”.
  • Praca plastyczna, wyklejanie szablonu litery z plasteliny „Duże L”.
  • Zabawa dydaktyczna „L..”.
  • Wycinanie nożyczkami po liniach prostych, łamanych i falistych.
  • Zwrócenie uwagi na właściwą technikę mycia rąk i samodzielnego korzystania z toalety.
  • Zabawa na powitanie „Mój humor”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej To wszystko przez krowę. Rozmowa na temat opowiadania.
  • Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Buźki”.
  • Burza mózgów „Kiedy pokazujemy emocje?”.
  • Zabawa dydaktyczna „Obrazkowe memory”.
  • Zabawa muzyczna „Wesoło czy smutno?”.
  • Kształtowanie umiejętności opisywania sytuacji, ćwiczenie z elementami kodowania – KP1, s. 52, ćw. 1, 2.
  • Zabawa pantomimiczna „Moje emocje”.
  • Ćwiczenie słuchu fonematycznego „Czyje to imię?”.
  • Zabawa rozwijająca kompetencje społeczne, kształtowanie umiejętności objaśniania kolejności zdarzeń „Co by było, gdyby?”.
  • Zabawa integrująca, zainicjowanie podróży do Krainy bajek.
  • Pierwszy przystanek – zagadki słowne „Co to za bajka?” – 9 z PD.
  • Drugi przystanek – zabawa ruchowa „Bajkowe postaci”.
  • Trzeci przystanek – zabawa pantomimiczna „Bajkowe kalambury”.
  • Czwarty przystanek – ćwiczenie sprawności manualnej.
  • Piąty przystanek – ćwiczenia z elementami kodowania, objaśnianie zdarzeń w historyjce obrazkowej – KP1, s. 53, ćw. 1, 2.
  • Koniec podróży, dotarcie do Krainy Bajek – zajęcia relaksujące, kształtujące nawyk korzystania z odpoczynku.
  • Nauka piosenki Słowa (CD, 7).
  • Wycinanie kartoników z elementami z bajek i układanie ich zgodnie z tym, z jakiej pochodzą bajki – W. k. 9.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Świat bajek. Rozmowa na temat wiersza.
  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych bajek czytanych z rodzicami.
  • Zabawa dydaktyczna „Jaka to bajka?” – p. 9 z PD.
  • Zabawa ćwicząca procesy poznawcze „Jaś i …”.
  • Zabawa ruchowa „Krasnoludki”.
  • Zabawa konstrukcyjna „Zamek dla księżniczki lub księcia”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne i grafopercepcyjne – KP1, s. 54, ćw. 1, 2.
  • Czytanie ulubionych bajek literatury dziecięcej– p. 9 z PD.
  • Układanie książek w biblioteczce, sprawdzanie, które z książek wymagają naprawy.
  • Zabawa dydaktyczna z kodowaniem i rozpoznawaniem figur geometrycznych „Zaczarowany kuferek”.
  • Zagadka logiczna z kodowaniem.
  • Otworzenie kuferka, w którym znajdują się złote, srebrne i brązowe monety (wycięte z tektury).
  • Ćwiczenia logiczne i matematyczne – KP1, s. 55, ćw. 3, 4.
  • Praca plastyczna z elementami kodowania „Chatka z piernika”.
  • zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
  • zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów terenowych
  1. Temat tygodnia: BOHATEROWIE POLSKICH LEGEND

Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7, 8, 9;  II 2, 7, 9;   III 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9;   IV 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 19.

  • Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 61.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Indyk.
  • Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu INDYK.
  • Prezentacja litery I KP1, s. 56.
  • Zabawa dydaktyczna „Litera I”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne i ćwiczenie percepcji słuchowej – KP1, s. 56, ćw. 1, s.57, ćw. 1, 2.
  • Zabawa słowotwórcza – „Słowa na głoskę i”.
  • Praca plastyczna „Wielkie I”. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się – opisywanie swoich prac.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 62.
  • Zagadka z wykorzystaniem zmysłu węchu „Co tak pachnie?”.
  • Wysłuchanie czytanej przez N. legendy Marty Berowskiej Toruńskie pierniki. Rozmowa na temat legendy.
  • Ćwiczenie percepcji wzrokowej, przeliczanie, ćwiczenie grafomotoryczne – KP1, s. 58, ćw. 1, 2.
  • Zabawa matematyczna „Ile mamy pierników?”.
  • Zabawa pantomimiczna „Gorący pierniczek”.
  • Wykonanie pracy plastyczno-technicznej z W, k. 10.
  • Słuchanie fragmentów polskich legend czytanych przez N. Rozmowa na ich temat.
  • Zabawa parateatralna „Rzeźby w lustrze”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – KP1, s. 63.
  • Zabawa dydaktyczna „Tajemniczy los” – zabawa uspołeczniająca rozwijająca kreatywność.
  • Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – układanie obrazków pociętych na części i przyklejenie ich na kartkę – ćwiczenie rozwijające słownictwo.
  • Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?” – aktywność kształtująca kompetencje osobiste i społeczne.
  • Kształtowanie orientowania się w dziedzictwie kulturowym, ćwiczenie grafomotoryczne z kodowaniem – wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 59, ćw. 1, 2.
  • Nauka układu ruchowego do piosenki Słowa (CD, 7).
  • Zabawa „Które słowo nie pasuje?” (CD, 8)
  • Rozmowa na temat „Czym są miejsca pamięci narodowej?” – PD, p. 10.
  • Wyjście na spacer pod pomnik żołnierzy i zapalenie znicza. Powrót do przedszkola, rozmowa podsumowująca wyjście.
  • Prezentacji mapy Polski, odnalezienie i wskazanie na niej swojej miejscowość. Rozmowa na temat kraju, w którym mieszkają dzieci.
  • Prezentacja multimedialna na temat „Symbole Polski”. Do zajęć można też wykorzystać planszę demonstracyjną – PD, p. 10.
  • Wysłuchanie hymnu narodowego (zwrócenie uwagi na właściwą postawę podczas słuchania hymnu).
  • Praca plastyczno-techniczna „Flaga”.
  • Utrwalanie znajomości poznanych liter, kształtowanie koordynacji oko–ręka – wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 60, ćw. 1, 2.
  • zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
  • zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów
  1. Temat tygodnia: POMYSŁY NA DESZCZOWE DNI

Podstawa programowa:  I 2, 5, 6, 7, 8, 9;  II 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 11;  III 2, 3, 5, 6, 8, 9;  IV 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19.

  • Zabawa dźwiękonaśladowcza „Deszczowe krople”.
  • Rysowanie autoportretu pod parasolem – KP2, s. 1.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Dom. Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu DOM.
  • Prezentacja litery D – KP2, s. 2.
  • Zabawa konstrukcyjna „Litera D”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, percepcji słuchowej – KP2, s. 2, ćw. 1, s. 3, ćw. 1, 2.
  • Zadanie poszerzające zasób słownictwa „Słowa na głoskę d”.
  • Praca plastyczna „Wielkie D”. Opisywanie swoich prac.
  • Zabawa logopedyczna „Odgłosy deszczu”.
  • Zabawa dramowa „Co to za pogoda?”.
  • Zagadka słuchowa „Odgłosy wody”.
  • Doświadczenie „Co pływa, a co tonie?” – wykonanie pierwszego doświadczenia w KP2, s. 4.
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych. Kształtowanie gotowości do uważnego dokonywania obserwacji i wyciągania z niej wniosków. Kształtowanie pojmowania pomiaru odległości i długości. Rozwijanie postawy otwartości na wiedzę i gotowości do jej zdobywania: doświadczenie „Magiczna plastelina”, doświadczenie „Co się rozpuści?”, doświadczenie „Szybkie rozpuszczanie”, doświadczenie „Dziwny ziemniak”.
  • „Deszczomierz” – wykonanie drugiego doświadczenia w KP2, s. 4.
  • Wycinanie kropel wody po śladzie.
  • Ćwiczenie płynności ruchów „Deszczowy taniec”.
  • Praca plastyczno-techniczna „Kolorowe zwierzaki” – W, k. 11.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Jak się dobrze bawić? Rozmowa na temat wiersza.
  • Rozmowa kierowana na temat gier planszowych, jakie są w przedszkolu, oraz tych, które dzieci mają w domach.
  • Rozmowa na temat „Czy umiem przegrywać?”.
  • Zabawa dydaktyczna „Co to za emocje?”.
  • Kształtowanie samodzielności, poczucia sprawstwa i umiejętności uczciwej współpracy – wykonanie ćwiczenia w KP2, s. 5, ćw. 1.
  • Przygotowanie pionków do gry z modeliny.
  • Zabawa dydaktyczna „Moja gra”.
  • Zapoznanie z fragmentem utworu Fryderyka Chopina Preludium Des-dur (deszczowe) – CD, 40.
  • Praca plastyczna z elementami kodowania – W, k. 12.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Bożeny Formy Spacer w deszczu. Rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kałuże”.
  • Zabawa matematyczna połączona z różnicowaniem liczby dźwięków „Liczymy krople”.
  • Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Omiń kałuże”.
  • Zabawa ruchowo-graficzna „Spacerujemy i rysujemy”.
  • Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania – 3 z KK.
  • Ćwiczenia grafopercepcyjne, kreślenie znaków literopodobnych – KP2, s. 6, ćw. 1, 2, 3.
  • Zabawa ruchowa „Berek”. Rozmowa po skończonej zabawie na temat emocji towarzyszących dzieciom w czasie tego rodzaju zabaw, rywalizacji.
  • Zabawa dydaktyczna „Jesienne porównania”.
  • Określenie zjawisk atmosferycznych przedstawionych na ilustracjach.
  • Zabawa badawcza „Kolory późnej jesieni”.
  • Opisywanie swoich ilustracji – kształtowanie umiejętności wypowiadania się poprawnie pod względem językowym i gramatycznym.
  • Ćwiczenie matematyczne, utrwalanie znajomości poznanych liter, ćwiczenie grafomotoryczne – KP2, s. 7, ćw. 1, 2, 3.
  • zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
  • zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów
  1. 4. Temat tygodnia: NASZE ULUBIONE KSIĄŻKI

Podstawa programowa:  I 5, 6, 7, 8, 9;   II 2, 8, 9;   III 2, 3, 4, 5, 8;    IV 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19

  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Ulewa. Rozmowa na temat wiersza.
  • Analiza i synteza słuchowa wyrazu ULEWA.
  • Prezentacja litery UKP2, s. 8.
  • Zabawa dydaktyczna „Litera U”.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenie analizy i syntezy słuchowej – KP2, s. 8, ćw. 1, s. 9, ćw. 1, 2.
  • Zabawa poszerzająca słownictwo „Słowa na głoskę u”.
  • Praca plastyczna „Litera U”.
  • Zabawa ćwicząca spostrzegawczość „Znajdź literę U”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Moniki Niewielskiej Skąd się biorą książki? Rozmowa na temat opowiadania.
  • Zabawa dydaktyczna „Kupujemy książki”.
  • Ćwiczenie wspierające umiejętność uważnego patrzenia i analizowania grafik oraz obrazów – KP2, s. 10, ćw. 1.
  • Zabawa matematyczna „Więcej czy mniej”.
  • Praca plastyczna „Ilustracje z bajki”, rysowanie obrazka – W, k. 13.
  • Obejrzenie prezentacji multimedialnej Jak powstają książki?. Rozmowa na temat obejrzanej prezentacji.
  • Praca całej grupy – stworzenie albumu prezentującego najpiękniejsze zakątki Warszawy, wspólne wykonanie strony tytułowej i okładki do albumu
  • Wysłuchanie czytanej przez N. książki wykonanej przez dzieci.
  • Ćwiczenie rozwijające myślenie logiczne, ćwiczenie orientowania się w położeniu przedmiotów względem siebie – KP2, s. 11, ćw. 1, 2.
  • Przeliczanie, posługiwanie się liczebnikami porządkowymi i głównymi.
  • Prezentacja graficznego zapisu liczby 4 – KP2, s. 12.
  • Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
  • Utrwalanie znajomość graficznego zapisu liczby 4 – KP2, s. 12, ćw. 1.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa „Czteroosobowe koła”.
  • Zabawa matematyczna „Po cztery”.
  • Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Bożeny Formy Książki. Rozmowa na temat wiersza.
  • Zabawa matematyczna „Bibliotekarz”.
  • Zabawa pantomimiczna „Bohaterowie książek”.
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementami kodowania „Książki na półki”.
  • Ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie tworzenia równolicznych zbiorów – KP2, s. 13, ćw. 1, 2.
  • Wykonanie pracy plastyczno-technicznej „Zakładka do książki”.
  • zabawy artykulacyjne, ćwiczenia narządów mowy, ćwiczenia oddechowe
  • zabawy poranne i popołudniowe – integracyjne, muzyczno – ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne, zajęcia i zabawy w ogrodzie z wykorzystaniem sprzętu terenowego – przypominanie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętów

Praca na rzecz grupy, współpraca z rodzicami:

  • rozmowy bezpośrednie, telefoniczne z rodzicami na tematy funkcjonowania dziecka w przedszkolu, wzajemna wymiana doświadczeń i spostrzeżeń
  • zebranie z Rodzicami
  • praca indywidualna z dzieckiem
  • wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia o wysyłanie na stronę przedszkola prac plastycznych dzieci
  • przygotowanie chętnych dzieci do II wystąpień w ramach konkursu muzycznego pt. „Grać każdy może”
  • realizacja zadań z poszczególnych modułów projektu „Z kulturą mi do twarzy”

Wydarzenia:

– 10.11 – Narodowe Święto Niepodległości – uroczystość przedszkolna

– 22.11 – Dzień Życzliwości – zbieranie karmy dla zwierząt do schroniska

– 24.11 – Światowy Dzień Pluszowego Misia

 

Opracowały: Anna Pirim, Anita Olszewska