Plan pracy dydaktyczno- wychowawczej – październik 2021– grupa VI
Tydzień I BEZPIECZNIE NA DRODZE
RUCH ULICZNY ( Podstawa programowa : I 5,6; III 5; IV 1,2,5,11,12,14)
- Zabawa ruchowa „Figury geometryczne”.
- Praca z PD, p. 5 – sygnalizacja świetlna.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
- Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 44–45, ćw. 1–4.
- Ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej wyrazów „Wytęż słuch”.
- Zabawa w kręgu „Znaki drogowe”.
- Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 46, ćw. 1–3.
- Zabawa „Co mam zrobić?” (CD+).
- Zabawa bieżna „Samochody”.
- Zabawa plastyczna „Geometryczne mozaiki”.
- Zabawy konstrukcyjne „Budowle z klocków”
ALBUM ZE ZDJĘCIAMI – MIASTO ( Podstawa programowa : I 5; III 5,8;IV 2,4,5,8,9,12,14)
- Zabawa edukacyjna „Przejście przez jezdnię”.
- Rozmowa „Albumy ze zdjęciami”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw V
- Rozmowa w kręgu „Co to za książka?”.
- Wprowadzenie litery a, A – podział wyrazów podstawowych album i Adam na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów album i Adam (W, k. 49), Prezentacja litery A, a.
- Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 48–49, ćw. 1–4.
- Zabawa ucząca zaufania i współpracy „Fotograf”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.
- Zabawa językowa „Wędrująca piłka” – głoska a w nagłosie i wygłosie.
- Zabawa skoczna „Hop przez przeszkodę”.
MOJA OKOLICA – CZYTAMY PLANY
( Podstawa programowa : I 5, 7, 9; III 5; IV 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11 I 5, 9, 12, 15)
- Ćwiczenia warg i języka.
- Zabawa konstrukcyjno-plastyczna „Konstrukcje i ich plany”.
- Wykonanie ćwiczeń grafomotorycznych w CP, s. 4.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw V
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie i nauka na pamięć tradycyjnej wyliczanki Jawor, jawor, rozmowa na temat tekstu.
- Zabawa ruchowa „Wycieczka”.
- Rozmowa w kręgu „Mapy topograficzne”.
- Wysłuchanie opowiastki muzycznej Droga do przedszkola (CD), omówienie treści, nauka słów.
- Zabawa ruchowa z wierszem Droga do przedszkola.
- Zabawa „Na ulicy” (CD).
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Który pociąg pierwszy?”.
POZNAJEMY ZAWODY: POLICJANT ( Podstawa programowa : I 5, 9; II 1,4; III 5,9; IV 2,11,20)
- Ćwiczenia oddechowe „Zabawy ze słomką”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
- Rozmowy w kręgu „Na ratunek”.
- Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 52, ćw. 1–2.
- Burza mózgów „Kto to policjant, lekarz, strażak?”
- Rozmowa „Co trzeba zrobić, gdy…?”.
- Zabawa z elementami dramy „Dzwonimy po pomoc”.
- Rozpoznawanie i nazywanie emocji „Co czułem, gdy dzwoniłem?”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw V.
- Zabawa logopedyczna „Pojazdy na sygnale”.
- Zabawa na koncentrację „Cztery kolory”.
- Ułożenie historyjki obrazkowej z W, k. 6.
PRZEDSZKOLNY NAUKOWIEC – MIASTO ( Podstawa programowa : I 5, 9; III 5; IV 1,2, 5, 6, 13,15, 16,18,19)
- Burza mózgów „Naukowiec – kto to taki?”.
- Gra ćwicząca pamięć wzrokową „Memory”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw V.
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie opowiadania Moniki Niewielskiej Albert i skarpetki, rozmowa na temat utworu.
- Krąg grupowy „Czas”.
- Działania badawcze „Jak długo to robię?”.
- Rozmowa w kręgu „Co naukowcy zmienili wokół nas?”.
- Wykonanie doświadczenia z KP1, s. 55.
- Wykonanie karty rozwijającej umiejętności kodowania w KK, k. 2.
- Zabawa skoczna „Kostko, ile skoków mam zrobić?
Tydzień II NASZE ZWIERZAKI
JESTEM OPIEKUNEM ZWIERZĄT ( Podstawa programowa: I 5, 8; II 10; III 4, 6, 8, 9; IV 1, 2, 5,8,11, 12, 18, 20)
- Zabawa ruchowa „Nasi pupile”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VI.
- Forum grupowe „Jestem opiekunem zwierząt”.
- Burza mózgów „Co robi weterynarz?”.
- Spotkanie z weterynarzem.
- Zajęcia plastyczne „Moje ulubione zwierzę domowe”, rozmowa o klasyfikacji zwierząt, wystawa prac.
- Zabawa skoczna „Która drużyna dalej doskoczy?”.
- Zabawy ruchowe „Jak się bawić z psem?”.
MOTYLE ( Podstawa programowa : I 5,7,9; III 1; IV 2, 4, 6,8,9,12,14,15)
- Ćwiczenia poranne – zestaw VI
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Motyle”.
- Wprowadzenie litery m, M – podział wyrazów podstawowych motyl i Magda na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów motyl i Magda. Prezentacja litery M, m.
- Zabawa plastyczna kształtująca pojęcie symetrii „Skrzydła motyli”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI.
- Zabawa wspierająca relacje rówieśnicze „Kto to powiedział?”.
POMAGAMY ( Podstawa programowa : I 5,7,9; II 4,9; III 4,5; IV 1,2,5,6,7,8,9)
- „Co to znaczy pomagać innym?” – burza mózgów
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VI.
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie opowiadania Moniki Niewielskiej Złamana ręka, rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa z elementami dramy rozwijająca empatię „Jak to jest mieć tylko jedną rękę sprawną?”.
- Zabawa muzyczno-ruchowa „Co tak gra?”.
- Nauka pierwszej zwrotki i refrenu piosenki Zwierzak i ja (CD).
- Zabawa ruchowa „Buda dla pieska” (CD).
- Zabawa z piosenką Zwierzak i ja (CD).
- Zabawa budująca dobre relacje w grupie „Serduszko wdzięczności
KOTY ( Podstawa programowa : I 5,7, 8; III 5, 9; IV 1, 2, 6,8,11,12,13,14,15,19)
- Rozmowa „Co wiemy o kotach?” – swobodne wypowiedzi dzieci na dany temat.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VI.
- Zajęcia matematyczne „Zabawy kotów” – wprowadzenie cyfry 2, prezentacja cyfry 2, wodzenie palcem po śladzie cyfry, układanie cyfry 2 z drucika kreatywnego, zabawa z kartkami „Koty”, zabawa dydaktyczna „Czego mamy po 2?”.
- Wykonanie ćwiczeń w KP1, s. 62–63, ćw. 1–5.
- Zabawa ruchowa z elementami matematyki „Po nitce do kłębka”.
- Zabawa dydaktyczna „Drugi zwierzak” – aspekt porządkowy liczby 2.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VI.
- Zabawa skoczna z elementami matematyki „Tylko 2”.
- Opowieść ruchowa „Mały kotek”
- Zabawa zręcznościowa ćwicząca refleks „Kocie łapki”.
NASI PRZYJACIELE ( Podstawa programowa: I 5, 7, 9; III 5, 9; IV 1, 2, 5, 6, 8,11, 14, 15, 18)
- Rozmowa „Co wiemy o rybkach hodowanych w akwarium?” – swobodne wypowiedzi dzieci.
- Zabawa ćwicząca aparat mowy „Rybki”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VI.
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan Kicuś, Pysio i inni, rozmowa na temat treści utworu.
- Zajęcia plastyczno-techniczne „Wielkie akwarium z rybkami” – tworzenie tła i sylwet ryb.
- Zabawa ruchowa z rekwizytami plastycznymi „W akwarium”.
- Kontynuacja zajęć plastyczno-technicznych „Wielkie akwarium z rybkami” – komponowanie obrazu z wielu elementów, utworzenie wystawy.
- Twórcze zabawy językowe „Przygody papużki gadułki”.
- Zabawa sprawnościowa „Slalom z piórkiem”.
TYDZIEŃ III JESIENNY LAS
WIELKIE MASZYNY DO PRACY ( Podstawa programowa: I 5, 6; III 5, 8, 9; IV 1, 2, 4, 6, 8, 9, 12, ,14, 15,20)
- Zabawa rozwijająca twórcze myślenie „Maszyna, która robi…”.
- Zabawa w kręgu „Imię na…” – wyszukiwanie imion na daną głoskę.
- Gra „Wieża”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VII.
- Rozmowa w kręgu „Kto pracuje w lesie?”.
- Praca w kręgu „Maszyny i pojazdy, które pracują w lesie”.
- Wprowadzenie litery t, T – podział wyrazów podstawowych traktor i Tomek na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów traktor i Tomek. Prezentacja litery T,t.
- Zabawa ruchowa „Litera T”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
- Zabawa słuchowa ucząca współpracy „Gdzie jest pozytywka?”.
DRZEWO ( Podstawa programowa: I 2, 5, 6, 7,8, 9; III 5; IV 1, 2, 6, 7, 8, 9,11,12,13, 15, 18 )
- Opowieść ruchowa „Drzewo”.
- Zabawa „Myszka”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VII
- Rozwiązywanie zagadek „Jakie to zwierzę?”.
- Praca w kręgu „Warstwy lasu” z wykorzystaniem W, k. 8–9.
- Praca badawcza w zespołach „Które drzewo wyższe?”.
- Praca w kręgu „Dopasuj liść do drzewa”.
W LESIE ( Podstawa programowa: I 5; III 5; IV 2,5,7)
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VII
- Zabawa „Jesienny spacer z liściem”.
- Nauka drugiej zwrotki piosenki Zwierzak i ja (CD).
- Nauka układu ruchowego do refrenu piosenki Zwierzak i ja (CD).
- Zabawa ruchowa z elementami matematyki „Leśne skarby” (CD).
- Zabawa z elementem równowagi, „Tor przeszkód”.
CO JEST ZROBIO NE Z DREWNA? ( Podstawa programowa: I 5,6,7,9 ; II 6; III 5; IV 2, 3, 5, 6, 8, 11, 12, 13,15)
- Ćwiczenia słuchu fonetycznego.
- Praca z grupą „Motyl do kwiatka” – porównanie liczebności zbiorów z wykorzystaniem siatki zgodności par.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VII.
- Rozmowy w kręgu: „Drewniane – niedrewniane”, „Z czego to jest zrobione?”.
- Zabawa ruchowa „Stolarz” (CD).
- Grupowe działania poznawcze i organizacyjne: „Narzędzia stolarskie”, „Stolarnia” – zapoznanie z przeznaczeniem narzędzi, ustalenie zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi, organizacja miejsca pracy.
- Zabawa „Klaśnij tyle, ile…”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
- Zabawa ruchowa „Kto szybciej stanie przy drzewie”.
- Zabawa skoczna „Skoki parami w kole”.
LEŚNE OPOWIEŚCI ( Podstawa programowa: I 5, 6, 7, 9; III 1,5 ,7,8 ; IV 2, 4, 5, 7, 15, 18)
- Ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania – ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchu fonematycznego.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VII.
- Zabawa: „Jeże”.
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Jesienna wycieczka jeża, rozmowa na temat utworu.
- Opowieść ruchowa „W lesie”.
- Zajęcia plastyczne „Leśna opowieść” – praca wykonana pastelami lub z wykorzystaniem techniki mieszanej, rozmowa na temat prac, urządzenie wystawy prac.
- Zabawa „Jeż i kolce”.
- Zabawa ortofoniczna – naśladowanie odgłosów przyrody.
TYDZIEŃ IV PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
JUŻ NIEDŁUGO ZIMA – ŻEGNAMY PTAKI ( Podstawa programowa: I 1, 4,5, 8; II 1, 4; III 3, 4, 8, 9; IV 1, 2, 5, 6, 8, 9, 14, 18,,19,21)
- „Dlaczego ludzie i zwierzęta robią zapasy na zimę?” – burza mózgów
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII.
- Praca z PD, p. 8 – zwierzęta zapadające i niezapadające w sen zimowy.
- Praca zespołowa „Co to znaczy, że ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów?”.
- Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem mapy świata „Gdzie są ciepłe kraje, do których odlatują ptaki na zimę?”.
- Zajęcia plastyczne „Pożegnaliśmy bociany” – wykonanie farbami pracy przedstawiającej odlatujące bociany, przygotowanie z prac dzieci albumu.
- Scenki symulacyjne „Pożegnania i powitania”.
- Zabawa edukacyjna „Dzień dobry – do widzenia”.
- Zabawa ruchowa ucząca współpracy i koncentracji „Odloty i przyloty”.
- Zabawa edukacyjna ćwicząca pamięć wzrokową i koncentrację „Lecą ptaki”.
- Ćwiczenia grafomotoryczne „Pióro bociana”.
- Zabawa bieżna „Lecimy”.
ZABAWY SŁOWAMI – ECHO ( Podstawa programowa :I 5, 7, 9; III 5; IV 2, 4, 5, 6, 8, 9,14, 18, 19)
- Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Echo”, wyjaśnienie zjawiska echa.
- Zabawa rozwijająca pamięć wzrokową „Zmiana”.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII.
- Wprowadzenie litery e, E – podział wyrazów podstawowych emu, Edek na sylaby, wybrzmiewanie głosek w izolacji, budowanie modeli wyrazów emu, Edek, ustalenie miejsca głoski e w wyrazach, prezentacja litery E e.
- Nauka słów rymowanki o Edku i echu
- Zabawa ruchowa z regułami „Ecie-pecie”.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII.
- Doświadczenie „Echo”.
- Zabawa ruchowa z elementem rzutu „Piłeczkowe echo”.
- Zabawa językowa „Rymowanki”.
- Zabawa z kodowaniem „Kierunkowskazy”.
- Zabawa ruchowa „Psi slalom”
ZIMOWE ZAPASY ( Podstawa programowa: I 5, 7, 8, 9; IV 2, 5, 6, 7, 11, 12, 15)
- Zabawa ruchowa w kręgu „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
- Zabawa ćwicząca spostrzegawczość wzrokową „Zimowe zapasy pani wiewiórki”.
- Wykonanie ćwiczeń grafomotorycznych w CP, s. 8.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie opowiadania Dominika Rutkowskiego Nie wszystko złoto, co się świeci, quiz związany z treścią utworu.
- Burza mózgów „Jesienne zapasy”.
- Zabawy matematyczne: zabawa matematyczna „Słoiki”, zabawa dydaktyczna „Zimowe zapasy w słoikach”, działania praktyczne z elementami matematyki „Zakrętki i słoiki”.
- Zabawa „Wietrzyk i deszczyk” (CD).
- Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Trzej kelnerzy”.
JABŁKA NA ZIMĘ ( Podstawa programowa: I 5,7,8 ;III 5, 9;IV 2, 8, 9,13,14, 15, 18, 19)
- Zabawa matematyczna z elementami liczenia i segregowania „Kolekcja jabłek”.
- Słowna zabawa twórcza „Jabłuszko jest jak…, bo…”.
- Rękę trenujemy, więc ładnie piszemy – wykonanie ćwiczeń grafomotorycznych w KP1, s. 87, ćw. 1–2.
- Ćwiczenia poranne – Zestaw VIII.
- Zajęcia matematyczne „Jabłka” – wprowadzenie cyfry 3, prezentacja cyfry 3, wodzenie palcem po śladzie cyfry, układanie cyfry 3 z drucika kreatywnego, zabawa dydaktyczna „Jabłka na zimę”, zabawa ruchowa z elementami matematycznymi „Trzeci”.
- „Co zrobimy z jabłkami?” – dyskusja, podejmowanie wspólnej decyzji przez grupę.
- Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw VIII.
- Zabawy ruchowe kształtujące kondycję fizyczną „Trzy minuty”.
- Zabawa ruchowa ćwicząca samoregulację „Do garnka!”.
CIEPŁO – ZIMNO ( Podstawa programowa: I 2,5, 7, 9; III 5, 9; IV 1, 2, 5, 6, 12, 13,15, 18, 19)
- „Jaka dziś pogoda? Ciepło czy zimno?”. – rozmowa.
- Zajęcia z wykorzystaniem utworu literackiego – wysłuchanie wiersza Urszuli Piotrowskiej Z Październikiem o pogodzie, rozmowa na temat tekstu.
- Zabawy z termometrem z W, k. 11.
- Zabawa tropiąca „Ciepło – zimno”.
- Działania praktyczne z elementami planowania „Ubieramy się”.
- Zajęcia plastyczne „Gdy jest mi ciepło. Gdy jest mi zimno” – uzupełnienie sylwet postaci ubraniami wyciętymi z różnych materiałów, wystawa prac.
- Zabawa z elementami skoku „Zmarznięte zajączki”
WYDARZENIA PRZEDSZKOLNE
01.10. – Dzień uśmiechu
01.10 – Wycieczka na polanę Młocińską
09.10 – Światowy dzień drzewa
PRACA NA RZECZ GRUPY I WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Przeprowadzenie diagnoz gotowości szkolnej