PLANY PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ – PAŹDZIERNIK V
TYDZIEŃ I BEZPIECZNIE NA DRODZE
Podstawa programowa (I 5, 7, 9; II 8, 9; III 3, 5, 8; IV 2, 4, 5, 9, 11, 14, 15)
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Aparat.- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa orientacyjno -porządkowa z elementami dramy „Uwaga, zdjęcie!”.
- Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest to miejsce?”.
- Zabawa z elementami kodowania „Kafelki z literą A”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Hanny Łochockiej Jak wróbelek Elemelek leśną dróżką szedł w niedzielę.Rozmowa na temat treści opowiadania.
- Rozwijanie kompetencji społecznych i wdrażanie do bezpiecznego zachowania na drodze – spacer po najbliższej okolicy przedszkola.Podsumowanie spaceru i stworzenie Kodeksu bezpiecznego przedszkolaka.
- Praca plastyczna w grupach na temat bezpieczestwa, kształtowanie umiejętności współpracy.
- Zabawa dydaktyczna „Przechodzimy przez pasy”.
- Rozmowa na temat „Bezpieczna droga do przedszkola”. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa na drodze, ćwiczenia doskonalące organizowanie pola spostrzeżeniowego
- Zabawa ruchowa „Kierowcy i ich pojazdy”.
- Zabawa dydaktyczna „Co to za znaki?”. Utrwalanie znajomości podstawowych znaków drogowych i kształtowanie umiejętności posługiwania się znakami i piktogramami
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Danuty Gellnerowej Światła sygnalizatora. Rozmowa na temat wiersza. Omówienie wyglądu sygnalizatora świetlnego na podstawie planszy demonstracyjnej
- Utrwalanie znajomości numeru alarmowego: 112
- Zabawa orientacyjno-porządkowa z elementami kodowania „Numer alarmowy”.
- Ćwiczenie grafomotoryczne zapoznające z graficznym zapisem numeru alarmowego 112
- Zagadki słuchowe „Czyj to sygnał?”.
- Zabawa pantomimiczna „Służby ratunkowe”.
- Zabawa dydaktyczna „Ważne numery”.
- Wyklejanie prasowaną plasteliną szablonów samochodów uprzywilejowanych – ćwiczenie małej motoryki i napięcia mięśniowego
- Zabawa w ogrodzie przedszkolnym „Slalom z alarmami” – reagowanie na sygnał w umówiony sposób.
- Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw V
Tydzień II NASZE ZWIERZAKI
Podstawa programowa: (I 1, 2, 5, 7,9; II 7;III 5, 8; IV 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 15)
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Motyle.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu MOTYL. Prezentacja litery M,
- Ćwiczenia grafomotoryczne, doskonalenie umiejętności uważnego patrzenia, nazywania obiektów i słyszenia podanej głoski w nagłosie
- Zabawa ćwicząca pamięć „Zwierzęta na głoskę m”.
- Zabawa ruchowa „Taniec motyli” – poruszanie się przy muzyce i do muzyki
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Urszuli Piotrowskiej Co to za pies. Rozmowa na temat opowiadania.
- Kształtowanie sprawności małej motoryki – wypychanie i kolorowanie szablonu psa z W, k. 5.
- Zabawa matematyczna z elementami kodowania „Psie miski”.
- Zabawa rzutna z celowaniem „Wyceluj do tarczy”.
- Przeliczanie, sprawdzanie poprawności liczenia.
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 2 – KP1, s. 35.
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Rozmowa kierowana na temat zwierząt domowych, które mają pióra.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Para papużek”.
- Utrwalanie znajomości graficznego zapisu liczby 2 – wykonanie ćwiczenia w KP1,
- Praca plastyczna na temat „Zwierzęta domowe”
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Doroty Gellener Rozmowa na temat wiersza.
- Opowieść ruchowa „U weterynarza”. Rozmowa na temat opowieści ruchowej.
- Zabawa matematyczna z elementami kodowania „Rybki”.
- Ćwiczenie orientowania się w przestrzeni i nazywanie stron: lewej i prawej – KP1
- Śpiewanie popularnych melodii z użyciem dźwięków wydawanych przez zwierzęta.
- Zabawa w ogrodzie przedszkolnym rozwijająca kompetencje społeczne „Klasy” – doskonalenie umiejętności oczekiwania na swoją kolej i przestrzegania zasad gry.
- Ćwiczenia gimnastyczne zestaw VI
TYDZIEŃ III: JESIENNY LAS
Podstawa programowa (I 5, 6, 7, 9; II 2,8; III 5, 8; IV 1,2, 4, 5, 8, 11, 15)
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Tort.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu TORT.
- Prezentacja litery T – KP1
- Ćwiczenie grafomotoryczne – KP1
- Zabawa ruchowa „Litera T”.
- Zabawa logopedyczna „Zdmuchiwanie świeczek”.
- Zabawa wzbogacająca słownictwo „Słowa na głoskę t” – zabawa konstrukcyjna „Tort”.
- Zabawa parateatralna rozwijająca słuch fonemowy „Szepty liści”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Urszuli Piotrowskiej Zbieram grzyby.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa w kole „Zaczarowany koszyk”.
- Kształtowanie nawyku pracy w grupie – dobranie się w grupy według wylosowanych kolorów.
- Zadanie ćwiczące kodowanie – układanie szablonów liści w kolejności mały – duży.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Zbieramy grzyby”.
- Rozmowa na temat różnych rodzajów drzew występujących w Polsce.
- Obderwacje podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym w celu obserwowania różnych gatunków drzew.
- Ćwiczenia grafomotoryczne „Jesienne skarby”
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Urszuli Piotrowskiej Jesień barwi liście. Rozmowa na temat opowiadania
- Zabawa ruchowa „Wirujący wiatr”.
- Zbawa „Jesienny bukiet” – przeliczanie liści.
- Zabawy badawcze z liśćmi min. „Stemplowanie liści”.
- Kształtowanie umiejętności odczytywania informacji z ilustracji, przeliczanie – wykonanie ćwiczenia w KP1
- Zabawa kształtująca orientację przestrzenną „Połóż liść”.
- Burza mózgów na temat „Dlaczego nie należy wyrzucać śmieci w lesie?”.
- Jesienna ścieżka sensoryczna.
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VII.
TYDZIEŃ IV: PRZYGOTOWANIA DO ZIMY
Podstawa programowa: I 5, 7, 8, 9;II 10; III 5, 8; IV 1, 2, 3, 5, 8, 9, 18
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Moniki Niewielskiej Elf.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Analiza i synteza słuchowa wyrazu ELF.
- Prezentacja litery E – KP1.Zabawa dydaktyczna „Litera E” „Co jest w koszu?”
- Ćwiczenia grafomotoryczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, wysłuchiwanie głoski w nagłosie – KP1
- Wzbogacanie słownika czynnego i biernego „Słowa na głoskę e”.
- Praca sensoryczna w sali i ogrodzie przedszkolnym, wypełnianie materiałami przyrodniczymi „Litery E”
- Nauka rymowanki i powtarzanie jej na różne sposoby np.: szybko, wolno, wesoło, smutno, z podziałem na sylaby.
- Zabawa dydaktyczna „Leśne zwierzęta”.
- Burza mózgów na temat „Co zwierzęta robią jesienią?” z wykorzystaniem planszy demonstracyjnej
- Wysłuchanie czytanego przez N. opowiadania Bożeny Formy Mysie zapasy. Rozmowa na temat opowiadania.
- Zabawa ruchowo-naśladowcza „Zając, wrona i jeż”.
- Ćwiczenie grafopercepcyjne, analiza sylabowa wyrazów – wykonanie ćwiczeń w KP1,
- Ćwiczenia gimnastyczne – Zestaw VIII.
- Zabawa ruchowa „Wirujące liście”.
- „Gdzie zwierzęta mogą szukać schronienia na zimę” – obserwacje przyrodnicze.
- Ćwiczenie relaksacyjne „Szum lasu”.
- Zabawa oddechowa „Listek na wietrze”.
- Przeliczanie, ustalanie aspektu kardynalnego liczby 3.
- Prezentacja graficznego zapisu liczby 3 – KP1.
- Układanka przestrzenna, rozwijanie umiejętności współpracy.
- Utrwalanie znajomość graficznego zapisu cyfry 3 – wykonanie ćwiczenia w KP1
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Małe i duże koła”.
- Zabawa matematyczna „Po trzy”.
- Rysowanie piaskiem wzorów literopodobnych.
- Zabawa z elementem kodowania „Kolorowe liście”.
- Wysłuchanie czytanego przez N. wiersza Urszuli Piotrowskiej W mojej spiżarni.
- Rozmowa na temat wiersza.
- Zabawa badawcza z wykorzystaniem lup „Co jest w środku”.
- Burza mózgów na temat „Dlaczego ludzie robią przetwory?”.
- Ćwiczenie rozwijające mowę „U mnie w domu…”.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kompot”.
- Zabawa matematyczna „Kisimy ogórki”.
- Zabawa rozwijająca kompetencje społeczne i przedsiębiorczość „Czego Ci brakuje?”.
- Ćwiczenie matematyczne rozwijające umiejętność słuchania ze zrozumieniem – KP1
- Składanie ilustracji warzyw lub owoców w całość, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
PRACA NA RZECZ GRUPY I WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Wykonywanie dekoracji zgodnie z tematyką tygodnia
Udział w konkursie plastycznym „Plastusiowy pamiętnik”
Udział w programie „Mały miś w świecie wielkiej literatury”
Gromadzenie i przygotowanie materiałów do zajęć
Przeprowadzenie I etapu obserwacji
Kontakty z rodzicami wynikające z aktualnych potrzeb
WYDARZENIA:
01.10 – Wycieczka na Polanę Młocińską – Święto Pieczonego Ziemniaka
01.10 – Światowy Dzień Uśmiechu
Opracowały:
Anita Olszewska
Anna Pirim