PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ GRUPA IV
TYDZIEŃ I:
DAWNO, DAWNO TEMU…
P.P I 2,5,6,7,8,9
P.P II 1,2,3,4
P.P III 1,2,5,8,9
P.P IV 1,2,3,4,5,7,8,12,14,15,18,19,20
– Zabawa słuchowa „Baranek i wilk”
– zabawa utrwalająca schemat ciała „głowa, oko, brzuch”
– zabawa utrwalająca „poszukiwacze litery B”
– doskonalenie sprawności grafomotorycznej i słuchu fonematycznego
– zabawa słowna „co jest na B?”
– wysłuchanie wiersza D. Gellner „Bal”
– „kreacje na bal”praca plastyczna
– Nowy Rok- swobodne wypowiedzi na temat zwyczajów związanych z powitaniem Nowego Roku
– praca plastyczna „moje życzenie”
– utrwalenie znajomości stosunków przestrzennych, porządkowanie elementów pod względem wielkości
– wysłuchanie bajki „O rybaku i złotej rybce”
-zabawa z chustą animacyjną „ Morskie fale”
– zabawa ruchowa „Ślizgi z odpychaniem”, „Cztery rączki”, „Podróż samolotem”, „Rycerze”, „Królewskie rytmy”
– praca plastyczna „Rękawiczki i rękawice”
– praca techniczna „Wielkie przygotowania do turnieju rycerskiego”- wykonanie mieczy, tarcz i chusteczek
– zabawa plastyczna „Złoty pierścień”
TYDZIEŃ II
ZABAWA KARNAWAŁOWA
P.P I 1,2,3,4,5,6,7,8
P.P II 3,4,7
P.P III 2,5,7,8
PP IV 1,2,3,4,5,6,7,8,11,13,14,16,17,20
– Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „gdzie są kasztany?”
– wspomaganie pracy półkul mózgowych zgodnie z kinezjologią edukacyjną Dennisona „leniwa ósemka”
– wyklejanie szablonu maski, rysowanie po śladzie
– rozmowy tematyczne na temat karnawału
– praca plastyczno- techniczna „maski karnawałowe”- wykonanie masek według pomysłów dzieci
– odgadywanie kto ukrył się pod maską
– rozwijanie sprawności grafomotorycznej oraz słuchu fonematycznego poprzez wyszukiwanie rymów
– zabawa ruchowa „utrudnione skoki w parach”
– odszukiwanie liter L na kartce z zapisanym wierszem
– pokazywanie litery ruchem ciała
– wypowiadanie wyrazów na l
– dokańczanie wyrazów
– zabawa „znam te wyrazy”
– „dlaczego śnieg topnieje?”- dostrzeganie różnic pogodowych, obserwowanie topnienia śniegu
– zabawa z mikrofonem „śpiewać każdy może”
– układanie historyjki obrazkowej”
– rozmowy o balu karnawałowym
– zabawa ruchowa „Balonowy taniec”, „Szukamy balonowych dźwięków”, „Na balonach z muzyką”, „Balonowa orkiestra”, „Slalomem przez ścieżkę”, „Trafiony”
– zapoznanie ze specyfiką pracy krawcowej
– praca artystyczna „zasłona na bal przebierańców”
– dowolne zabawy przy muzyce
TYDZIEŃ III
ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA
P.P I 2,4,5,6,7,8,9
P.P II 1,9
P.P III 1,2,5,6,7,8
P.P IV 1,2,3,4,5,7,8,11,12,15,18,19,20
– Opowieść ruchowa „Odwiedziny u babci”
– zabawa słowna „Kim jest dla mnie…”
– wysłuchanie wiersza „Ile wnucząt”- wdrażanie do dodawania
– „Wstążkowa piątka”- przechodzenie po kształcie cyfry stopa za stopą
– kolorowanie szablonu, rysowanie palcem, wskazywanie elementów, które występują po 5, liczenie kasztanów
– „poznajemy naszych bliskich”- oglądanie zdjęć rodzinnych
– zabawa „Pokrewieństwo”, „Cień”, „Siłujemy się”, „Raz, dwa, trzy- dziadek patrzy”
– praca plastyczna „wolny czas z babcią i dziadkiem”
– utrwalenie stronności ciała”- nalepianie i rysowanie w odpowiednich miejscach
– zabawa utrwalająca kierunki „Prawa- Lewa”
– zabawa kształtująca orientację na kartce papieru „W prawym górnym rogu”
– wysłuchanie utworu D.Gellner „Sąsiadka i dzień Dziadka”
– pogadanka na temat okazywania szacunku wobec starszych osób „Szanujemy starsze osoby”
– praca plastyczno- techniczna „Szanuję starszych”
– opisywanie treści obrazków, ocenianie zachowań dzieci, wyjaśnienie, dlaczego trzeba pomagać starszym osobom
– „Potrawy mojej babci”- rozmowy na temat potraw robionych przez babcię
– praca plastyczno-techniczna „Okładka na zeszyt z przepisami”
– składanie życzeń babciom i dziadkom oraz wręczenie upominków- lepienie zwierzaków z masy solnej- „Wesołe zwierzaki”
TYDZIEŃ IV
„GDZIE MIESZKASZ?”
P.P I 2,5,7,8,9
P.P II 3,5,10
P.P III 1,2,5,6,7,8
P.P IV 1,2,3,5,7,8,10,11,12,14,15,18
– zabawa integrująca „W moim domu każdy…”
– zabawa konstrukcyjna „Różne domy”
– kończenie wyrazów rozpoczynających się od podanych grup głoskowych
– dzielenie wymienionych wyrazów na sylaby
– zabawa utrwalająca analizę głoskową „Ile głosek ma wyraz”
– przeliczanie głosek za pomocą ruchów
– zabawa „wstążkowa litera”
– prezentacja kształtu litery D
– chodzenie stopa przed stopą po wstążce
– słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Pokaż mi swój dom”
– praca plastyczna „Tak wyglądał dom”
– „Czy wszyscy mamy domy?”- rozmowy na temat bezdomnych zwierząt
– „Domy są różne”- zabawa rozwijająca logiczne myślenie i utrwalająca wiedzę o zwierzętach
– zabawa słowna „Co robi moja rodzina?”
– oglądanie mapy Polski i mapy świata
– „Palcem po mapie”- obrysowanie palcem granic Polski, wskazywanie włsnej miejscowości i innych miejsc
– „Czym podróżujemy po Polsce?”- wymienianie nazw środków transportu
– utrwalenie symboli narodowych- zapoznanie z globusem
– zapoznanie z wyglądam litery T
– swobodne wypowiedzi na temat wymarzonego domu
– konstruowanie domów z kartonowych pudełek
– co gdzie pasuje?- dopasowywanie obrazków przedstawiających przedmioty do tych
z wizerunkiem pomieszczeń
Opracowała:
Ewa Kalińska-Walczak
Karolina Łabęda