Styczeń

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

STYCZEŃ GR III

 

 

Tydzień I. Bajki, baśnie, bajeczki

  • „Noworoczne życzenia” – wspólne redagowanie tekstów życzeń (P.P. III1)
  • zabawa dydaktyczna „Ile dźwięków słyszysz?”(P.P. II 4)
  • wysłuchanie bajek: Królowa Śniegu, Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Jaś i Małgosia – uważne słuchanie utworów literackich (P.P. III 8, IV 3)
  • wykonanie szablonów krasnali – malowanie farbami plakatowymi z wykorzystaniem gąbki (P.P.IV8)
  • tworzenie twórczego opowiadania inspirowanego wierszem Iwony Rup Domek z piernika (PP IV 2)
  • zabawa konstrukcyjna w ogrodzie przedszkolnym – lepienie krasnoludków ze śniegowych brył, stworzenie bajkowej krainy krasnali (P.P. I6, IV1,12)
  • zabawa „Ile sylab się ukryło?” – doskonalenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby (PP IV2)
  • zabawa „Bal na zamku” – tańce do muzyki klasycznej (PP IV7)
  • zabawa dydaktyczna „Mozaikowe zamki” – układanie kompozycji płaskich z figur geometrycznych (PP IV15, III5)
  • „Czy ogród nanal śpi?” – obserwowanie roślin i zwierząt w ogrodzie (PP IV 18, 19)
  • zabawa dydaktyczna „Co to za bajka?” – ćwiczenie mnemotechniczne (PP IV 5)
  • gra dydaktyczna „Droga do zamku Śpiącej Królewny” – projektowanie gry dydaktycznej, ustalenie reguł gry (PP I7, II8)

 

Tydzień II.  Karnawałowe stroje

  • Wysłuchanie wiesza Doroty Gellner Karnawał – poznanie tradycji związanych z okresem karnawału (PP III5)
  • zabawa muzyczno – ruchowa przy piosence „Na bal z Kopciuszkiem” (PP IV 7)
  • obserwacje w ogrodzie przedszkolnym „Co słychać w przyrodzie?” (PPIV 18,19)
  • zabawa „Wszystko gra” – konstruowanie prostych instrumentów muzycznych, wymyślanie nazw instrumentów i wspólne muzykowanie (PP I6, IV 11)
  • ćwiczenie grafomotoryczne – rysowanie wzorów na obrazkach przedstawiających karnawałowe stroje (PP I 7, 9)
  • zabawa twórcza „Spotkanie bajek” – umie łączyć wygląd i atrybuty bajkowych postaci z treścią bajek, w których występują (PP IV 2, 12)
  • oglądanie ilustracji przedstawiających weneckie i brazylijske maski karnawałowe (PP I7, IV 2)
  • praca plastyczna „Maska karnawałowa” – projektowanie własnych masek (PP IV8)
  • zabawa dydaktyczna „Pociągi” – ustalenie równoliczności (PP IV 15)
  • „Przedszkolny koncert” – śpiewanie znanych piosenek z akompaniamentem prostych instrumentów (PP IV 7)
  • wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Balonik”(PP IV 2,3)
  • „Bal karnawałowy” – swobodna ekspresja plastyczna (PP IV 8)

 

 

Tydzień III Prezenty dla Babci i Dziadka

  • Wysłuchanie opowiadania Maciejki Mazan „Superbabcia i superdziadek” (PP III 1, IV 2,5)
  • zabawa tradycyjna „Mam chusteczkę haftowaną” (PP III5)
  • praca plastyczna „Portret babci i dziadka” – dorysowywanie do konturów elementów twarzy babci i dziadka (PP IV 2,8)
  • zabawa w ogrodzie przedszkolnym „Obrazy na śniegu” – rysowanie patykiem na śniegu (PP I6, IV8)
  • zabawa słuchowa „Klaśnij gdy usłyszysz…” – wysłuchiwanie głoski w wyrazach (PP IV2)
  • zabawa „Kalambury” – kultywowanie tradycji rodzinnych, poznanie tradycyjnych zabaw (PP I5)
  • zabawa matematyczna „Gra w klasy” – omówienie zasad gry, wyklejenie szablonu do gry, wspólna gra z przestrzeganiem reguł (PP II 6,8)
  • nauka piosenek i wierszy na Dzień Babci i Dziadka (PP IV7)
  • aktywność plastyczna – wyklejanie bukietu dla babci i dziadka z kół kolorowego papieru składanych techniką origami (PP I7)
  • zabawa dydaktyczna „Narysuj mojego dziadka” – rysowanie w parach pod dyktando (PP IV 8)
  • „Czego możemy życzyć naszym dziadkom?” – wspólne redagowanie życzeń dla dziadków oraz rozmowa o właściwych sposobach pakowania i wręczania upominków (PP II9, III 1,4 IV2)

 

Tydzień IV. Czyj to dom?

  • Wysłuhanie wiersza Heleny Bechlerowej „Pokaż mi swój domek” (PP III 8, IV 2,5)
  • „Kto gdzie mieszka?” – rozwiązywanie zagadek słownych, dobieranie w pary obrazków zwierząt i ich domów (PP IV2)
  • „Zimowe drzewa” – obserwowanie przyrody w zimowej szacie (IV 2, 18)
  • wysłuchanie opowiadania Marii Kowalewskiej „Sąsiedzi” – rozumie pojęcie sąsiad (PP III 8, IV2)
  • „Domek Marcinka” – wyklejanie z papieru kolorowego, ilustrowanie treści opowiadania (PP I7)
  • oglądanie albumów o ptasich gniazdach (PP IV 2,18)
  • zabawa ortofoniczna „Wróblowe ćwierkanie” (PP I 9)
  • obserwacje przyrodnicze w ogrodzie przedszkolnym „Kto mieszka w naszym ogrodzie
    ?” – szukanie ptasich gniazd, oglądanie tropów na śniegu (PP  IV 18)
  • „Domy dawniej i dziś” – oglądanie obrazków przedstawiających różne typy domów (IV 5,11)
  • budowanie domów z klocków: porównywanie ich wysokości i wielkości (PP IV 5)
  • zabawa matematyczna „Zgadnij gdzie mieszka miś?” – stosowanie określeń stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, nad, pod, obok, i kierunków na prawo, na lewo (PP IV 14)
  • „Znajdź drogę do domu” – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie po śladzie (PP I 7,9)
  • ćwiczenia oddechowe – dmuchanie w parach na przeciw siebie na piórka – regulowanie oddechu (PP I9)

 

Praca na rzecz grupy, współpraca z rodzicami:

  • rozmowy telefoniczne z rodzicami na tematy funkcjonowania dziecka w przedszkolu
  • nauka wierszy i piosenek na Dzień Babci i Dziadka
  • wykonanie przez dzieci upominków dla babci i dziadka
  • praca indywidualna z dzieckiem
  • wykonanie tablicy tematycznej zgodnie z aktualnym tematem tygodnia

 

Opracowała:

Anita Olszewska

Anna Pirim