PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ
GRUDZIEŃ GR. I
Temat Tygodnia: Czekamy na Mikołaja
Podstawa programowa: I 5,7,9 II 1,4,6 III 2,5,6,7,8,9 IV 2,5,8,12,16,18
Cele:
– poznanie tradycji świątecznej związanej z postacią świętego Mikołaja
– doskonalenie umiejętności plastycznych- praca plastyczna „Mikołaj”
-rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
-rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej podczas zabaw m.in.: „sanie Mikołaja”, „śladami świętego Mikołaja”
-rozwijanie pomysłowości w zabawach: „list do Mikołaja”
-kształtowanie umiejętności porównywania wysokości osób i przedmiotów : relacja wysoki -niski
-rozwijanie umiejętności liczenia, stosowanie określeń „tyle samo” w zabawie matematycznej „liczymy mikołaje”
-doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej- zabawa z rymowanką z pokazywaniem
-słuchanie wiersza ze zrozumieniem Doroty Grllner „orszak mikołajowy”
-wprowadzenie do odróżnienia melodii opadającej i wznoszącej, kształtowanie poczucia rytmu podczas zabawy przy piosence „Mikołaj jedzie samochodem”
-rozwijanie umiejętności pracy w grupie
-doskonalenie sprawności manualno-plastycznych w zabawie „Szalik Mikołaja”
Temat tygodnia: Teatrzyk przedszkolaka
Podstawa programowa: I 5,9 II 4, III 4,5,7,8,9 IV 1,2,3,8,12
Cele:
– poznawanie teatru i obowiązujących w nim zasad zachowania
-poznanie pojęć związanych z teatrem; widownia, scena, kurtyna, aktor, aktorka
-rozwijanie ekspresji twórczej: słownej i ruchowej – zabawa w teatr
-rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
-rozwijanie wyobraźni językowej, wymyślenie tytułu teatrzyku
-doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas oglądania teatrzyku kukiełkowego na podstawie tekstu Urszuli Piotrkowskiej „Trampolinek ratuje kotka”
-doskonalenie znajomości nazw kolorów w zabawie plastycznej „maski”
-rozwijanie umiejętności łączenia czynności i ich skutków – układanie historyjek obrazkowych
-rozwijanie mowy narracyjnej i dialogowej w zabawie dramowej „Moja rola”
-rozwijanie spostrzegawczości w zabawie „różny czy identyczny”
-pobudzenie wyobraźni twórczej, ekspresji językowej i plastycznej w zabawie plastycznej „symetryczne odbijanki”
Temat tygodnia: Zwierzęta zimą
Podstawa programowa: I 5,9 II 10 III 5,8 IV 1,2,7,12,15,18,19
Cele:
– poznawanie charakterystycznych cech zimy
-rozwijanie mowy i myślenia skojarzeniowego – zimowe zagadki, praca z ilustracją, zabawa „z czym kojarzy się zima?”
-rozwijanie umiejętności plastycznych podczas zabaw i prac plastycznych
– poznanie zwierząt, które zasypiają na zimę oraz tych , które trzeba dokarmiać o tej porze roku
– rozwijanie umiejętności liczenia, tworzenia zbiorów równolicznych – zabawa matematyczna „ Ile ptaków jest w karmniku?”
– rozwijanie analizy słuchowej wyrazów ( dzielenie na sylaby)
– utrwalanie nazw zwierząt, które zasypiają na zimą i aktywnych o tej porze roku
– segregowanie elementów według określonej cechy
– rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej w zabawach ruchowych
Temat tygodnia: Wesoła choinka
Podstawa programowa: I 5,9 II 3,4,6 III 2,5,6,8,9 IV 1,2,7,8,12,19
Cele:
– poznanie znaczenia słów: tradycja, zwyczaj
– poznanie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
– poznawanie właściwości śniegu ( lodu)
– kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego
– rozbudzenie ciekawości poznawczej
– rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat opowiadania : Urszuli Piotrkowskiej „śniegowe płatki na choinkę”
– rozwijanie umiejętności odwzorowywania rysunków
– doskonalenie umiejętności plastyczno-konstrukcyjnych
– doskonalenie mowy i myślenia
– rozwijanie umiejętności poprawnego mówienia zdań prostych
Współpraca z rodzicami, praca na rzecz grupy:
– rozmowy indywidualne według bieżących potrzeb
– rozmowy telefoniczne z rodzicami na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
– pomoc w dekorowaniu choinki grupowej ( dzieci przynoszą ozdobę choinkową)
– zmiana dekoracji kącika przyrody zgodnie z aktualną porą roku
Hanna Woźnicka